To tylko jedna z 7 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Stopa procentowa w bankowości prof. zw. dr hab. Irena Pyka
Wykład 6
Istota i cele polityki stopy procentowej
Polityka cenowa obejmuje wszystkie decyzje dotyczące określania cen zarówno nowych, jak też aktualnie obowiązujących.
Celem tej polityki jest ustalanie takich cen, które:
odpowiadają oczekiwaniom banków w zakresie rentowności ich działalności usługowej,
przyczyniają się do stabilizacji i poprawy ich działalności usługowej,
poprawiają warunki konkurencji cenowej (ceny wymagają akceptacji klienta bankowego)
Rynek bankowy jest zasadniczo rynkiem oligopolistycznym. Z badań wynika, że mniejsze banki nie mogą prowadzić autonomicznej polityki cenowej. Opierają się na cenach dużych, często o znaczeniu międzynarodowym banków w istocie dyktujących ceny pozostałym.
Można zatem mówić o polityce cenowej:
aktywnej pasywnej
Konkurencja bankowa, nie jest więc konkurencją cenową a polega na bardzo silnej walce o mandat przywódcy. Ożywia ją bardzo duża przejrzystość rynku i emitenci o silnej pozycji negocjacyjnej.
Polityka cenowa nie może być prowadzona w oderwaniu od szeroko pojętej polityki rynkowej tzn.: polityki usługowej
polityki dystrybucji
polityki kształtowania wizerunku banku
Polityka usług:
Usługi bankowe mogą mieć charakter usług:
neutralnych Þ gdy nabywcami są osoby nie będące dotychczas klientami banku
substytucyjnych Þ gdy klienci banku nabywają usługi innych banków
komplementarnych Þ jeśli nowa usługa sprowadza do banku nowych klientów
Kalkulacja cen substytutów
powinna podnieść łączną rentowność uwzględniając zróżnicowane zapotrzebowanie klienta
Polega na różnicowaniu cen produktów bankowych przy jednoczesnym podniesieniu wolumenu (skali produkcji)
Wolumen produkcji można podnieść poprzez;
-wiązaną sprzedaż produktów połączoną z obniżką
ceny usługi wiodącej
-kalkulację ceny dla całego pakietu usług
Opiera się na wykorzystaniu metod popytowych
innowacyjności Þ cena wysoka
cena niska Þ aby przejąć rynek
Zadania polityki cenowej usług substytucyjnych
przyciąganie klientów do usług potencjalnie bardziej rentownych, pozyskiwanie nowych klientów, którzy w przeciwnym razie nie korzystaliby z żadnego z substytucyjnych produktów.
zachęcanie klientów do zmiany dotychczasowych usług na ich substytuty, których świadczenie jest dla banku mniej kosztowne lub z innych powodów bardziej korzystne.
utrzymanie dotychczasowych klientów, którzy z braku wprowadzonego substytutu, przenieśliby się do innego banku.
(…)
… się do innego banku.
Banki mogą: różnicować ceny
rozbijać ceny
kalkulować ceny uśrednione Różnicowanie cen
U podstaw różnicowania tkwi założenie, że rynek można podzielić na rynki składowe (tzw. segmentacja rynku) o odmiennej cenowej elastyczności popytu. Intencją jest bardziej efektywne wykorzystanie rynku - klienta banku. W różnicowaniu ceny jednostkowej uwzględnia się:
przestrzenne i czasowe różnice…
… nominalnej
efektywne oprocentowanie
poziom innych kosztów w procentach (prowizje, ubezpieczenia)
możliwość karencji spłaty oprocentowania
wykorzystanie różnych technik oprocentowania
częstotliwość okresów kapitalizacji Elementy ceny
prowizja za czynności bankowe
termin rat spłat i odsetek od kredytu
rabaty, bonifikaty
bezpłatne (albo częściowo płatne) dodatkowe usługi oferowane wraz z produktem podstawowym
obniżanie opłat (albo okresowa rezygnacja z nich) za czynności bankowe przy korzystaniu z określonego produktu bankowego
Strategie cenowe
Istnieje wiele strategii cenowych, które w zależności od sytuacji można wykorzystać w zdobywaniu przewagi konkurencyjnej
STRATEGIA ZBIERANIA ŚMIETANKI wysoka cena początkowa usługi bankowej
wprowadzanie nowej usługi na rynek (konkurencja jest niewielka)
wysokie nakłady…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)