Instrumenty marketingowe - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 56
Wyświetleń: 854
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Instrumenty marketingowe - omówienie - strona 1 Instrumenty marketingowe - omówienie - strona 2 Instrumenty marketingowe - omówienie - strona 3

Fragment notatki:

INSTRUMENTY MARKETINGOWE Produkt - jest efektem działalności wytwórczej podmiotu gospodarczego przeznaczonym do sprzedaży
na rynku. Istotę produktu można rozpatrywać z różnych punktów widzenia:
1. Cechy Zewnętrzne - Jeżeli chodzi o usługę hotelarską opisujemy tu położenie hotelu, jego wygląd zewnętrzny, otoczenie bliższe i dalsze, znak towarowy.
2. Podstawowa użyteczność produktu -zapewnienie wypoczynku (nocleg) zaspokojenie głodu (wyżywienie), opis jednostki mieszkalnej, restauracji, ceny, rodzaje zakładów gastronomicznych, wygoda wypoczynku.
3. Suma użyteczności dostarczanych przez produkt - dodatkowe funkcje produktu: spotkania towarzyskie, naukowe, rekreacja, odnowa biologiczna, poznanie miasta, regionu rozrywka.
Produkt w hotelarstwie nie jest pojęciem jednorodnym np. z punktu widzenia dużego przedsiębiorstwa produktem może być łańcuch hoteli, dla pojedynczego hotelu produktem jest pakiet usług przeznaczonych dla gościa, dla części hotelu może to być usługa gastronomiczna.
Cykl życia usługi hotelarskiej. W cyklu życia produktu możemy wyróżnić 4 FAZY:
Wprowadzenie - projektowanie produktu, ustalanie jego cech, użyteczności dla konsumenta, sposobu opakowania. Jest to bardzo długi okres, wykorzystuje się w nim badania marketingowe, czym przewyższa konkurencję (cena, jakość) Jaka, będzie strategia marketingowa, dla jakiego segmentu rynku przeznaczamy produkt. Trzeba zachować wszystkie te czynności, aby produkt był zauważony na rynku.
Wzrost sprzedaży- ( rozwój produktu) Obecność na rynku może być dłuższa lub krótsza w zależności od popytu. Nasycenie rynku - ( dojrzałość produktu) Produkt traci tempo w sprzedaży. Staramy się przedłużyć okres pobytu tego produktu na rynku. Spadek sprzedaży - ( obumieranie) następuje wycofanie produktu z rynku, gdy jego produkcja i sprzedaż okażą się nieopłacalne. W dobrze zorganizowanym przedsiębiorstwie w momencie, gdy występuje na rynku nasycenie określonym produktem. Wytypowany wcześniej zespół zajmuje się przygotowaniem nowego produktu i jego wprowadzeniem.
Analiza Portfolio - metoda zaproponowana w 1970 r przez Boston Consalting Group. Metoda ta dzieli towary na 4 grupy:
ZAGADKOWE DZIECI WSCHODZĄCE GWIAZDY kategorie te odpowiadają DOJNE KROWY fazom życia produktu
TOWARY, KTÓRE ZESZŁY NA PSY
Sztuka zarządzania portfelem produktów polega na tym, aby firma miała zawsze „dojną krowę”.


(…)

… konsumenta, usług zaliczamy:
negocjacje, środki zapłaty za wykonaną usługę, zamówienia, informacje rynkowe
Wyróżnia się kanały bezpośrednie i pośrednie.
Podstawowe kanały dystrybucji w usługach hotelarskich:
SPRZEDAŻ BEZPOŚREDNIA K
H STOWARZYSZENIE HOTELI, SYSTEM REZERWACJI O O ZRZESZENIA PRZEDSIĘBIORSTW TURYSTYCZNYCH N N
T BIURA PODRÓŻY S - C
E AGENCJE HOTELOWE U I
L LINIE LOTNICZE M ORGANIZATORZY…
… uczestników rynku.
Promocja mix - odpowiedni dobór narzędzi promocyjnych, do których zaliczamy:
reklama, - sprzedaż osobista, - promocja dodatkowa, - public relations
O tym, jakiego rodzaju narzędzia i w jakich proporcjach znajdą się w naszej promocji mix decydują:
- cele promocyjne, - rodzaj rynku (dóbr, usług), - budżet promocji, - sytuacja na rynku, - konkurencja, - moment w cyklu życia produktu…
…, atrakcyjnych zapamiętywalnych i charakterystycznych dla danego przedsiębiorstwa cech ( kolor, styl) wszystkim nośnikom komunikacji
w turystyce zniżkowe lub bezpłatne podróże dla dziennikarzy.
spotkania z dziennikarzami np. otwarcie nowego hotelu, konferencje prasowe, spotkania z przedstawicielami środowisk opiniotwórczych.
Reklama jako forma promocji
Reklama - wszelka płatna forma nieosobowego przedstawienia…
… wiernych cech produktu ( kolor, obraz, ruch, dźwięk )
posiada największą siłę oddziaływania
Wady : długi czas doprowadzania emisji reklamy, wysokie koszty
2. Zalety reklamy radiowej: przystępna cena, duży krąg odbiorców, krótki czas doprowadzania do emisji reklamy, możliwość dotarcia do określonej grupy odbiorców, może być uzupełnieniem reklamy telewizyjnej
Wady: brak możliwości pokazania produktu
3…
… zawierające tylko markę firmy
reklama edukacyjna: - przygotowanie klienta do konsumpcji nowych produktów, ucząca np. o tym, że margaryna jest zdrowsza od masła
Rodzaje reklamy w zależności od obiektu jaki zostanie obrany:
reklama produktu
reklama instytucjonalna: - tworzenie długo terminowego imagu danego przedsiębiorstwa
reklama ekologiczna: - firma obwieszcza co zrobiła dla środowiska
reklama marki…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz