► Geneza hotelarstwa Początki hotelarstwa sięgają XXX w. p.n.e. gdzie w miastach Państwa Sumerów pojawiły się gospody świadczące usługi hotelarskie i żywieniowe. Także w starożytnym Egipcie powstawały zajazdy gościnne prowadzone przez boga Amona. Na ślady hotelarstwa natrafiono na dawnych obszarach Babilonii, Fenicji czy Palestyny i Szwajcarii. ► Pojęcie hotelu i jego cechy 1) Definicja SVH (Stowarzyszenie Szwajcarskich Hotelarzy) – zakład, który daje gościom do dyspozycji kompletnie urządzone pomieszczenia umożliwiające ich przyjęcie, zakwaterowanie, pobyt i wyżywienie. 2) Definicja F. Buttle’a – to budynek o trwałym charakterze, dysponujący czterema lub więcej pokojami sypialnymi działającymi na zasadach, gdzie oferowany jest nocleg, śniadanie na określonym minimalnym standardzie. 3) Definicja GUS – Obiekt zlokalizowany w zabudowie miejskiej, dysponujący co najmniej 10 pokojami w tym większości jedno i dwuosobowych, świadczący szeroki zakres usług związanych z pobytem klientów. Każdy hotel musi posiadać stałe urządzenia grzewcze i przynajmniej jedną placówkę gastronomiczną. W zależności od wyposażenia, zakresu świadczonych usług wyróżnia się pięć kategorii hoteli: najniższe jedna gwiazdka, najwyższe pięć gwiazdek. UNWTO określiła pewne wymagania, które winien spełnić hotel: 1) liczba pokoi nie mniejsza niż 10 2) precyzyjne normy higieniczno-sanitarne urządzeń, w odniesieniu zarówno do gości i personelu 3) skuteczna służba porządkowa i kontrola sanitarna 4) materiały budowlane, meble, dekoracja, pościel, obrusy, naczynia muszą być najwyższej jakości odpowiednio do kategorii hotelu 5) personel hotelowy musi mieć kwalifikacje odpowiadające wymogą narodowego urzędu ds. turystyki 6) wszystkie hotele muszą spełniać techniczne wymogi zapewniające bezpieczeństwo budynku i ich mieszkańców 7) hotele muszą spełniać minimalne normy wygód stosownie do posiadanej kategorii, włącznie z ciepłą wodą czy klimatyzacją 8) hotele winny posiadać zorganizowaną pomoc lekarską, jednak bez konieczności dysponowania gabinetem lekarskim Na całościową koncepcje hotelu składają się następujące elementy: Udogodnienia Usługi Lokalizacja Cena Imane Lokalizacja – kształtuje dostęp użytkowników do usług atrakcji turystycznych. Prawidłowa lokalizacja umożliwia łatwe kontakty biznesowe, wolność od hałasu i innych niedogodności otoczenia. Ma także znaczący wpływ na popyt na usługi hotelu i w dużym stopniu decyduje o jego sukcesie ekonomicznym. Warunkiem sukcesu jest dostosowanie potencjału i marketingu do konkretnego rynku. Udogodnienia – czyli świadczenia, które oferuje hotel tj.: pokoje, restauracje, bary, pokoje
(…)
…
jedną placówkę gastronomiczną. Wyróżnia się 5 kategorii, najwyższa 5, najniższa 1
gwiazdka.
4) Domy wycieczkowe – obiekty położone na obszarze zabudowanym lub w pobliżu
zabudowy, które posiadają, co najmniej 30 miejsc noclegowych, dostosowane do samoobsługi
klientów, świadczące minimalny zakres usług związanych z pobytem klientów. W każdym
domu wycieczkowym muszą być stałe urządzenia grzewcze i przynajmniej 1 placówka
gastronomiczna. Wyróżnia się 3 kategorie (najniższa III, najwyższa I).
5) Campingi – obiekty sezonowe umożliwiające noclegi w namiotach, samochodach
mieszkalnych, campobusach i przyczepach samochodowych, przysadzanie posiłków,
parkowanie samochodów a także oferujące inne usługi związane z pobytem klientów. Obiekty
te mogą dodatkowo umożliwiać nocleg w domkach turystycznych lub innych obiektach. W
zależności od wyposażania i zakresu świadczonych usług wyróżnia się 4 kategorie
campingów (najwyższa 4 gwiazdki, najniższa 1 gwiazdka).
6) Schroniska – obiekt położony poza obszarem zabudowanym, przy szkołach turystycznych,
świadczy minimalny zakres usług związanych z pobytem turystów. Schronisko ma
przynajmniej jedną placówkę gastronomiczną.
7) Schroniska młodzieżowe – obiekt przeznaczony…
… usług gościnności za odpłatnością.
► Istota, struktura i podstawowe cechy usługi hotelarskiej
Z istoty hotelarstwa wynika, iż jego głównym zadaniem jest oferowanie określonego zespołu
świadczeń, które określa się mianem usługi hotelarskiej. Usługi hotelarskie to krótkotrwałe,
ogólnie dostępne wynajmowanie domów, mieszkań, pokoi, miejsc noclegowych,
noclegowych także miejsc na ustawienie namiotów…
… gastronomiczna może być prowadzona w
hotelu lub różnych obiektach na zewnątrz (catering).
Coraz większą role w hotelach odgrywają usługi dodatkowe i towarzyszące. Wielkie hotele
mogą oferować bardzo duży ich wybór. Luksusowe hotele nie tylko wyróżniają się
eleganckim wyposażeniem, lecz także dysponują kortami tenisowymi, agencjami wynajmu
samochodów, kasynami, salonami piękności. Oferują gościom hotelowym…
…, zmian preferencji
konsumentów powstają nowe rodzaje hoteli, których usługi bardziej odpowiadają nowo
ukształtowanym potrzebom konsumentów. Np. rozwój motoryzacji spowodował rozwój
moteli. Z kolei powstanie grupy zamożnych klientów zrodziło zapotrzebowanie na wysokiej
jakości usługi hotelarskie zapewniające wypoczynek wakacyjny. Odpowiedzią na to był
szybki rozwój systemów time share.
Pogłębiające…
… klasyfikacji obiektów hotelarskich. Od lat są one przedmiotem kontrowersji. Np.
podział stosowany przez organizacje hotelarskie kładą nacisk na jakość obsługi, gastronomii
oraz komfort. Natomiast agendy rządowe preferują kryteria uwzględniające przede wszystkim
udogodnienia oferowane przez hotele.
Klasyfikacja wg. ustawy o usługach turystycznych:
1) Hotele – obiekty zlokalizowane głównie w zabudowie miejskiej…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)