Filozofia zarządzania przedsiębiorstwem japońskim

Nasza ocena:

5
Pobrań: 196
Wyświetleń: 2765
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Filozofia zarządzania przedsiębiorstwem japońskim - strona 1 Filozofia zarządzania przedsiębiorstwem japońskim - strona 2 Filozofia zarządzania przedsiębiorstwem japońskim - strona 3

Fragment notatki:

Pierwszy z nich opisuje filozofię japońskiego zarządzania, w tym takie aspekty tego zagadnienia jak: kultura narodowa, kultura przedsiębiorstwa japońskiego, japoński system funkcjonowania przedsiębiorstwa, japońskie metody zarządzania i podejmowania decyzji oraz system Shigeo Shingo. Drugi dział dotyczy japońskich metod przewodzenia, rozwiązań w zarządzaniu i kontroli jakości firm, a także
strategii nieustannych usprawnień Kaizen. Trzeci rozdział zawiera informacje na temat orientacji na klienta oraz strategii wchodzenia na rynki zagraniczne przez przedsiębiorstwa japońskie. Ostatni dział porusza tematykę zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach japońskich, polityki kadrowej.

Filozofia zarządzania przedsiębiorstwem japońskim.
Spis treści
ROZDZIAŁ I
Filozofia japońskiego zarządzania.................................................................2
Kultura narodowa a kultura przedsiębiorstwa japońskiego.....................2
Japoński system funkcjonowania przedsiębiorstwa.................................2
Japońskie metody zarządzania i podejmowani decyzji............................4
System Shigeo Shingo..............................................................................5
ROZDZIAŁ II
Japońskie metody przewodzenia................................................................12
Rozwiązania w zarządzaniu i kontroli jakości firm japońskich.............12
Kaizen - strategia nieustannych usprawnień.........................................13
ROZDZIAŁ III
Orientacja na klienta oraz strategie wchodzenia na rynki zagraniczne........14
Orientacja na klienta..............................................................................14
Sposoby wchodzenia na rynki zagraniczne............................................16
ROZDZIAŁ IV
Zasoby ludzkie w przedsiębiorstwach japońskich......................................17 Znaczenie zasobów ludzkich w przedsiębiorstwach japońskich.............17
Polityka kadrowa......................................................................................19
BIBLIOGRAFIA............................................................................21
1.FILOZOFIA JAPOŃSKIEGO ZARZĄDZANIA FIRMĄ. Kultura narodowa a kultura przedsiębiorstwa japońskiego. Kultury przedsiębiorstwa nie da się zrozumieć w oderwaniu od kultury kraju lub krajów w których prowadzi ono swoją działalność oraz od kultury narodowej jego kraju macierzystego. Przykładowo, symbole używane w organizacji (zarówno te oficjalne jak i te pojawiające się spontanicznie) są nacechowane lokalną kulturą. Pierwsze oficjalne symbole pochodzą właśnie z Japonii (Matsushita). Żadna inna kultura nie posunęła się tak daleko w usymbolicznianiu ideologii przedsiębiorstwa. Takie symbole jak flagi, konstytucje, śpiewy zbiorowe, poranna gimnastyka tworzą spójną całość z kołami jakości i ringi-się (zespołowe przygotowywanie decyzji). Są to symbole przedsiębiorstwa traktowanego jako kolektyw. Symbolika przedsiębiorstw jest koherentnie wpisana w narodową kulturę Japonii. W wielkich firmach japońskich relacje między strategią, strukturą i kulturą nie są sekwencją kolejnych dostosowań struktury do strategii, ale mają charakter bardziej „ewolucyjny”. Elastyczniejsze struktury generują bardziej adaptacyjne struktury. Kontrola jest zastępowana serią mechanizmów nieformalnych: dożywotność ekip kierowniczych jest powiązana z dłuższym horyzontem strategicznym i mniejszym poświęceniem na rzecz wyników krótkookresowych. Kultura Japonii, sposób myślenia, religia , kształcenie

(…)

… myślenia ulepszającego a znanymi wcześniej metodami racjonalizacji, S. Shingo wyróżnia następujące grupy metod:
metody służące do rejestracji stanu istniejącego (m.in. analiza ruchów, analiza procesów),
metody określania celów i motywowania personelu (m. In. zarządzanie przez cele, metoda zero defektów),
metody ustalania racjonalnych standardów (m.in. statystyczna kontrola jakości, zarządzanie jakością…
… później wpływają na zyski. Poznawanie potrzeb klientów ułatwia planowanie strategii długoterminowych. Japońskie korporacje zajmują się tak zwaną „analizą ukrytych potrzeb”, zasiadając wspólnie z klientami i zastanawiając się nad przyszłymi kierunkami postępu technicznego i znaczenie odkryć naukowych dla przyszłości. Im większa produkcja, im większe zróżnicowanie potrzeb klientów można zaspokoić…
… ta obejmuje przeniesienie mocy produkcyjnych do kraju, na którego rynku znajduje się już dany produkt. W ten sposób japońskie przedsiębiorstwa dokonują bezpośrednich inwestycji zagranicznych. Kolejnym etapem są inwestycje portfelowe.
4. ZNACZENIE ZASOBÓW LUDZKICH W JAPONSKICH ORGANIZACJACH.
W Japonii kapitał ludzki odgrywa istotne znaczenie dla funkcjonowania i rozwoju przedsiębiorstwa. Podstawami…
… wynikają liczne korzyści. Udziały rynkowe pozwalają ocenić wkład w związek, podczas gdy zysk jest wskaźnikiem tego, co „odjęto”. Udziały w rynku oznaczają zwrot ku klientowi, rentowność zaś - ku właścicielowi. W kalkulacji udziałów rynkowych klienci są celem samym w sobie, strategami o dążeniach, które można pogodzić. W kalkulacji zysku klienci są środkiem do celu. Są argumenty przemawiające…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz