Estetyka Arystotelesa

Nasza ocena:

5
Pobrań: 308
Wyświetleń: 2863
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Estetyka Arystotelesa - strona 1 Estetyka Arystotelesa - strona 2 Estetyka Arystotelesa - strona 3

Fragment notatki:


Estetyka Arystotelesa : A. marginalnie zajmował się pięknem, ale prowadził szczegółowe badania sztuki;
Piękno i sztuka to podstawowe kategorie estetyczne w starożytności;
Definicja sztuki wg A jest formą klasycznego ujęcia sztuki;
Sztukę posiada ten kto zna cel i środki jej wytwarzania /piękno natury, przyrody nie jest sztuką/ → sztuka jest intencjonalna /malarstwo, rzeźba, szewstwo, itp./ - każde celowe działanie oparte na wiedzy;
Umiejętność jest oparta na wiedzy, umiejętności stosowania reguł wytwarzania jakiegoś przedmiotu;
np., ktoś kto wie jak się buduje okręty mimo że nie ma fizycznej możliwości budowy (stracił ręce), to może nauczać i w tym sensie posiada wiedzę budowy statku = sztukę.
/Wytwór czynności artysty nazywano sztukę po Arystotelesie - obrazy, rzeźby, itp. - nie same czynności/ techne → ars → sztuka
5 sposobów wpływu sztuki na tworzywo:
zmienia kształt tworzywa /odlewanie posągu z brązu/;
dodawać tworzywa;
ujmować /posągi z kamienia - tworzywo jest stopniowo usuwane/;
składać tworzywo /budownictwo/;
zmieniać jakosciowo tworzywo (wypalanie naczyń glinianych)
3 czynniki sztuki
wiedza (teoria+reguły postępowania)
sprawność (poprzez ćwiczenie) sztuki można się nauczyć
wrodzone uzdolnienia /istotne są w sztuce, predyspozycje do pewnego rodzaju sztuki/;
podział sztuk:
1. sztuki które uzupełniają to czego natura nie stowrzyła (dzieła szewca)
Sztuki mimetyczne - mimesis - naśladujące:
np.historia nasladowanie jest dla człowieka czynnością naturalną
Katharsis;
Cel sztuki, działalności artysty:
wcześniej wykazywano wybrane cele sztuki, np. sofiści: przyjemność; platon: sztuka powinna ulepszać moralnie; pitagorejczycy: sztuka pozwala na katharsis; Schole: czas wolny i robimy co chcemy;
Diagoge: rozrywka szlachetna: łączy przyjemność z pięknej moralnym → jest to sztuka /pójście do teatru, czytanie kiedy nie trzeba, zapełnienie czasu wolnego nie destrukcyjnymi działaniami - libacjami np. - ale oddać się sztuce: muzyce, tragedii, komedii, filozofii/.
→ Rozważał: Czy należy uczyć młodzież muzyki? - czy jest cenna, czy daje wychowanie /A. wahał się odnośnie tej koncepcji: czy człowiek ma sam uczyć się niedoskonale grać? Czy słuchać jak zawodowcy grają?; A. gardził zawodowym uprawianiem muzyki - sprzedawali się za pieniądze - uważał, że muzyki należy uczyć się w młodości, a potem lepiej nie uprawiać muzyki tylko słuchać zawodowców/;
Cele muzyki: leczenie uczuć /uspokajanie, służy odpoczynkowi, przyjemności i rozrywce/;


(…)

…: aby się podobało musi być dostosowane do pojemności wyobraźni i pamięci.
/np. fabuła tragedii musi mieć ograniczoną długość/;
Zakres piękna: szeroki, dotyczy głównie przyrody, ciała człowieka, czyny, ruchy ciał niebieskich, a na koniec sztuki /A. nie uważał, że sztuka ma jakąś główną partycypację w pięknie/;
Piękno - w poszczególnych przedmiotach;

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz