Dowody w postępowaniu administracyjnym - wykład

Nasza ocena:

5
Pobrań: 308
Wyświetleń: 1183
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Dowody w postępowaniu administracyjnym - wykład - strona 1 Dowody w postępowaniu administracyjnym - wykład - strona 2 Dowody w postępowaniu administracyjnym - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Wykład 6
W postępowaniu administracyjnym istotne są dowody. Strona wszczynając postępowanie administracyjne ma prawo, oprócz złożenia wniosku, również przedstawić dowody - wszelkie dokumenty urzędowe, w tym również prywatne, które będą miały wpływ na rozstrzygnięcie sprawy. Rozdział 4. Dowody.
Art. 75 KPA [Pojęcie]
„§ 1. Jako dowód należy dopuścić wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. W szczególności dowodem mogą być dokumenty, zeznania świadków, opinie biegłych oraz oględziny.
§ 2. Jeżeli przepis prawa nie wymaga urzędowego potwierdzenia określonych faktów lub stanu prawnego w drodze zaświadczenia właściwego organu administracji, organ administracji publicznej odbiera od strony, na jej wniosek, oświadczenie złożone pod rygorem odpowiedzialności za fałszywe zeznania. Przepis art. 83 § 3 stosuje się odpowiednio.”
Art. 76 KPA [Dokumenty urzędowe]
„§ 1.Dokumenty urzędowe sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.”
Najważniejszą i najwyższą rangę mają dokumenty urzędowe - wszelkie dokumenty wydawane przez inne urzędy czy organy administracji publicznej, sądy lub uczelnie. Dokumenty prywatne są mniej brane pod uwagę. Art. 76a KPA [Odpis lub wyciąg]
„§ 1. Jeżeli dokument znajduje się w aktach organu lub podmiotu, o którym mowa w art. 76 § 1 lub 2, wystarczy przedstawić urzędowo poświadczony przez ten organ lub podmiot odpis lub wyciąg z dokumentu. Organ administracji publicznej zażąda udzielenia odpisu lub wyciągu, jeżeli strona sama uzyskać ich nie może. Gdy organ uzna za konieczne przejrzenie oryginału dokumentu, może wystąpić o jego dostarczenie.
§ 2. Zamiast oryginału dokumentu strona może złożyć odpis dokumentu, jeżeli jego zgodność z oryginałem została poświadczona przez notariusza albo przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym.
§ 3. Zawarte w odpisie dokumentu poświadczenie zgodności z oryginałem przez występującego w sprawie pełnomocnika strony będącego adwokatem, radcą prawnym, rzecznikiem patentowym lub doradcą podatkowym ma charakter dokumentu urzędowego.
§ 4. Jeżeli jest to uzasadnione okolicznościami sprawy, organ administracji publicznej zażąda od strony składającej odpis dokumentu, o którym mowa w § 2, przedłożenia oryginału tego dokumentu.”
Gdy organ wzywa stronę do złożenia dowodu w sprawie (czyli innych załączników), to prosi, aby złożyła oryginały dokumentów z tym, że są dokumenty, które można złożyć w oryginale (np. akty urodzenia, akty małżeństwa, akty zgonu, zaświadczenia, potwierdzenia - za każdym razem można pójść i taki dokument wziąć), ale są dokumenty, których składać w oryginale się nie da. Wtedy składamy

(…)

… odroczy ją, jeżeli stwierdzi poważne nieprawidłowości w wezwaniu stron na rozprawę, jeżeli niestawienie się strony zostało spowodowane przeszkodą trudną do przezwyciężenia, a także z innej ważnej przyczyny.”
Praktycznie policja sesyjna nie funkcjonuje. Rozdział 6. Zawieszenie postępowania.
Od momentu wszczęcia postępowania (złożenie wniosku do organu, wysłanie go listem poleconym) organ zbiera wszelkie…
… sprawy i wydanie decyzji zależy od uprzedniego rozstrzygnięcia zagadnienia wstępnego przez inny organ lub sąd.
§ 2. Gdy ustąpiły przyczyny uzasadniające zawieszenie postępowania, organ administracji publicznej podejmie postępowanie z urzędu lub na żądanie strony.”
Zawieszenie postępowania:
Gdy umiera strona lub jedna ze stron, która złożyła wniosek. Organ nie wie, komu wydać decyzję. Żeby wiedział…
… ustawy o zmianie imion i nazwisk (Dz. U. nr.. poz…) i art. 104 § 1 KPA Może nie być nawet art. Z KPA, ale musi być przepis prawa administracyjnego materialnego - np. jakiś art. ustawy prawo wodne, ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o obywatelstwie, o cudzoziemcach, o bibliotekach.
Bez podstawy prawnej decyzja jest nieważna - nie wywołuje skutków prawnych, objęta jest bezwzględną nieważnością…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz