Crowdfunding (współfinansowanie) Praktyka polegająca na współfinansowaniu procesu powstawania, promocji i dystrybucji tworów kultury przez ich konsumentów (słuchaczy, czytelników) Uogólniając, crowdfunding polega na odwróceniu procesu płacenia za dobro kultury i finansowania jego produkcji W tradycyjnym modelu firma (wydawnictwo, wytwórnia) finansuje powstanie i dystrybucję produktu kultury, by następnie wykorzystać opłaty wnoszone (ceny płacone) przez nabywców do uzyskania zwrotu z inwestycji W modelu crowdfundingu wpłaty są wnoszone dobrowolnie przez przyszłych konsumentów przed stworzeniem/wydaniem produktu kultury celem sfinansowania procesu twórczego; po opublikowaniu produkt kultury może być dystrybuowany za darmo lub sprzedawany (z reguły trafia „za darmo” tnz. bez konieczności dopłacania -do współfinansujących, a następnie jest sprzedawany na rynku na normalnych zasadach) Przykłady: Sellaband, Megatotal Crowdfunding - przykłady Sellaband: Artysta zakłada profil w serwisie Sellaband i prezentuje swoją twórczość użytkownikom portalu celem zdobycia nowych fanów, którzy pomogą sfinansować nagranie płyty. Jeśli słuchaczom podoba się muzyka, mogą oni wykupić cegiełki (w oryginale „parts” -części) o wartości 10 USD jedna. Gdy zostaną sprzedane cegiełki o określonej wartości (np. 50000 USD), wówczas artysta nagrywa za te pieniądze płytę - na nagranie przeznaczone jest 60% tej kwoty, reszta na wytłoczenie krążka i rozesłanie go do tych, którzy wykupili cegiełki. Każdy kto wykupił przynajmniej jedną cegiełkę otrzymuje limitowaną edycję nagranej płyty. W 2010 r. Sellaband prawie zbankrutowało, trudno więc stwierdzić jaką przyszłość ma przed sobą ten model działania. W Polsce podobny model, z większym powodzeniem, realizuje łódzki serwis Megatotal.pl
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)