Standardowy kontrakt nagraniowy, tentiem, zaliczka - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 294
Wyświetleń: 1148
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Standardowy kontrakt nagraniowy, tentiem, zaliczka - wykład - strona 1 Standardowy kontrakt nagraniowy, tentiem, zaliczka - wykład - strona 2 Standardowy kontrakt nagraniowy, tentiem, zaliczka - wykład - strona 3

Fragment notatki:

Standardowy kontrakt nagraniowy: zaliczki Podstawowymi pojęciami używanymi w kontraktach zawieranych pomiędzy wytwórniami a artystami są zaliczki i tantiemy. Zaliczka jest określoną w umowie kwotą „wypłacaną” artyście na nagranie albumu. Kwota ta służy opłaceniu wszelkich kosztów nagrania muzyki (czyli wydatków ponoszonych na etapie przygotowania materiału i nagrania albumu, a czasami także na inne cele, np. nagranie teledysku) oraz stanowi ewentualne wynagrodzenie dla artysty. Przykładowo, jeśli budżet nagrania opiewa na 200 tys. USD, jego koszty wyniosły 150 tys. USD, wówczas 50 tys. USD staje się wynagrodzeniem artysty. Standardowy kontrakt nagraniowy: tantiemy Tantiemy są wynagrodzeniem w wysokości określonej w kontrakcie, którego płatność uzależniona jest od wysokości sprzedaży nagrań. Wysokość tantiem związana jest ze statusem artysty. W przypadku rynku amerykańskiego tantiemy wypłacane artystom nagrywającym płyty mogą wyglądać następująco: nowi artyści podpisujący kontrakty z niezależnymi wytwórniami - od 9% do 13% sugerowanej ceny detalicznej nośnika; nowi artyści podpisujący kontrakty z dużymi koncernami muzycznymi lub firmami od nich zależnymi - od 12% do 14% sugerowanej ceny detalicznej nośnika; artyści znani, nie będący supergwiazdami od 15% do 16% sugerowanej ceny detalicznej nośnika; supergwiazdy - od 18 do 20% sugerowanej ceny detalicznej nośnika. Standardowy kontrakt nagraniowy: ile zarabia artysta na jednej płycie? Wytwórnie muzyczne stosują szereg „odliczeń”, wpływających na zmniejszenie stopy lub podstawy naliczania tantiem: 1. od sugerowanej ceny detalicznej odlicza się „opłatę za pakowanie”, której wysokość waha się od 20% do 25% sugerowanej ceny detalicznej 2. tantiemy są wypłacane od wszystkich sprzedanychnagrań, co oznacza, że jeśli wytwórnia muzyczna rozdaje część płyt za darmo (np. w celach promocyjnych wysyła płyty do stacji radiowych), artyście nie należą się za nie tantiemy. W praktyce przyjęło się zaliczać do tej kategorii około 15% nakładu albumu, co oznacza, że tantiemy należą się artyście za około 85% nakładu albumu 3. zdarza się, że wytwórnie muzyczne dodatkowo obniżają wysokość tantiem o około 15% - 20%, jeśli muzyka wydana jest na „nośniku nowej technologii”, co ma stanowić dla firmfonograficznych rekompensatę z powodu inwestycji poniesionych na wdrożenie nowego formatu. 4. w przeszłości niektóre firmy płaciły tantiemy od 90% sprzedanych nagrań, co miało zrekompensować potencjalne straty wynikające z możliwości uszkodzenia nośników podczas dystrybucji. 5. tantiemy wypłacane amerykańskim artystom za nośniki sprzedane za granicą wyrażane są jako procent tantiem należnych za nośniki sprzedane w USA, odpowiednio nie mniej niż 85% za nośniki sprzedane w Kanadzie, 75% w Europie, Japonii i Australii i 50% w przypadku „reszty świata”

(…)

…) Redukcja
Powód redukcji
Tantiemy po redukcji
(jako procent sugerowanej
ceny detalicznej płyty
kompaktowej)
12%
-3 punkty
proc.
odjęcie tantiem należnych
producentowi (rozliczenie all-in)
9%
9%
*75%
25% redukcji z tytułu „opłaty za
pakowanie
6.75%
6.75%
*85%
15% redukcji za egzemplarze
promocyjne rozprowadzane za
darmo
5.74%
5.74%
*80%
20% redukcja za „nową
technologię”
4.59%
4.59%
*65%
35% tantiem…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz