To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Klasyfikacja branży muzycznej
Branża fonograficzna - wydawanie i dystrybucja nagrań; światową wartość tego rynku szacowano w 2005 r. na od około 33 mld. USD do około 40 mld. USD rocznie
Publishing - zarządzanie majątkowymi prawami autorskimi do tekstów i kompozycji; światową wartość tego rynku szacowano w 2005 r. na około 12 mld. USD rocznie
Biznes koncertowy - organizacja występów na żywo; światową wartość tego rynku szacowano w 2005 r. na około 25 mld. USD rocznie
Podmioty zaangażowane w fonografię
artyści nagrywający - osoby nagrywające muzykę wydaną później na fonogramie w zamian za wynagrodzenie i udział w zyskach z ich sprzedaży (tantiemy); mogą oni (lecz nie muszą) jednocześnie czerpać zyski z pozostałych dwóch strumieni, jeśli są zarazem artystami występującymi na koncertach oraz autorami tekstów lub muzyki;
wytwórnie muzyczne - organizacje podpisujące z artystami kontrakty na wydanie fonogramów w zamian za tantiemy - udział w zyskach z ich sprzedaży;
producenci nagrań - osoby odpowiedzialne za nadzorowanie procesu przekształcania twórczości artystycznej w nagranie, często w zamian za udział w tantiemach;
muzycy sesyjni - osoby biorące udział w nagraniu muzyki, najczęściej w charakterze uzupełniającym, lecz niemające udziału w tantiemach;
inżynierzy dźwięku - osoby pomagające artystom i producentom w rejestracji muzyki od strony technicznej;
firmy tłoczące fonogramy - firmy zewnętrzne lub części firm fonograficznych zajmujące się procesem duplikacji i pakowania fonogramów;
dystrybutorzy fonogramów - firmy zewnętrzne lub części firm fonograficznych zajmujące się dostarczeniem fonogramów od firm zajmujących się duplikacją fonogramów do detalistów;
detaliści - firmy zajmujące się sprzedażą nagrań konsumentom; kupujący - osoby nabywające fonogramy (Hull, 2004, s.21-22)
Podmioty zaangażowane w publishing
twórcy - autorzy tekstów i muzyki (zarówno dla siebie, jak i dla innych artystów);
firmy publishingowe - organizacje nabywające majątkowe prawa autorskie od twórców, a następnie udzielające licencji na ich komercyjne wykorzystanie;
organizacje zbiorowego zarządzania - organizacje zajmujące się udzielaniem, w imieniu właścicieli majątkowych praw autorskich, licencji na publiczne odtwarzanie bądź nadawanie utworów (np. stacjom radiowym lub telewizyjnym);
nadawcy - media nadające muzykę i przekazujące opłaty z tego tytułu organizacjom zbiorowego zarządzania, które z kolei przekazują te środki właścicielom majątkowych praw
(…)
… występujący na żywo - nie wszyscy z nich są nagrywającymi artystami, nie wszyscy również są twórcami tekstów i muzyki;
menedżerowie - mogą zajmować się wszelkimi aspektami działalności menedżerskiej od asysty w podpisywaniu kontraktu z wytwórnią muzyczną, poprzez współpracę z twórcami, aż po pomoc w zorganizowaniu trasy koncertowej; na początkowych etapach kariery artystów ich aktywność najczęściej skupia się wokół organizacji tras koncertowych;
agenci i promotorzy - zajmują się organizacją występów na żywo - rezerwacją miejsca,
produkcją i marketingiem występów na żywo; miejsca - kluby, hale, stadiony i wszelkie inne
miejsca, w których odbywają się występy na żywo;
publiczność - osoby uczęszczające na koncerty, zazwyczaj po zakupieniu biletu (ibid. 23).
Globalne koncerny muzyczne
Globalne koncerny muzyczne…
… następnej zaliczki na poczet nagrywania kolejnej płyty.
Kanały dystrybucji nagrań w Polsce
Dystrybutorzy kontrolowani przez globalne koncerny muzyczne (Duży Dom Dystrybucyjny, Muzyczne Centrum Dystrybucji)
Dystrybutorzy niezależni (Rockers Publishing, Fonografika, Eblok)
Znaczący detaliści tradycyjni (Empiki, Media Markt)
Znaczący detaliści internetowi (Empik, Merlin - produkty fizyczne; Muzodajnia, iPlay…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)