Branża muzyczna i jej podmioty - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 476
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Branża muzyczna i jej podmioty - wykład - strona 1 Branża muzyczna i jej podmioty - wykład - strona 2

Fragment notatki:

Branża muzyczna i jej podmioty Historia branży muzycznej i jej struktura Branża fonograficzna Kontrakt nagraniowy Organizacje zbiorowego zarządzania Funkcjonowanie wytwórni muzycznych Klasyfikacja branży muzycznej Publishing - zarządzanie majątkowymi prawami autorskimi do tekstów i kompozycji; światową wartość tego rynku szacowano w 2005 r. na około 12 mld. USD rocznie Biznes koncertowy - organizacja występów na żywo; światową wartość tego rynku szacowano w 2005 r. na około 25 mld. USD rocznie Podmioty zaangażowane w fonografię artyści nagrywający - osoby nagrywające muzykę wydaną później na fonogramie w zamian za wynagrodzenie i udział w zyskach z ich sprzedaży (tantiemy); mogą oni (lecz nie muszą) jednocześnie czerpać zyski z pozostałych dwóch strumieni, jeśli są zarazem artystami występującymi na koncertach oraz autorami tekstów lub muzyki
wytwórnie muzyczne - organizacje podpisujące z artystami kontrakty na wydanie fonogramów w zamian za tantiemy - udział w zyskach z ich sprzedaży
producenci nagrań - osoby odpowiedzialne za nadzorowanie procesu przekształcania twórczości artystycznej w nagranie, często w zamian za udział w tantiemach
muzycy sesyjni - osoby biorące udział w nagraniu muzyki, najczęściej w charakterze uzupełniającym, lecz niemające udziału w tantiemach
inżynierzy dźwięku - osoby pomagające artystom i producentom w rejestracji muzyki od strony technicznej
firmy tłoczące fonogramy - firmy zewnętrzne lub części firm fonograficznych zajmujące się procesem duplikacji i pakowania fonogramów
dystrybutorzy fonogramów -firmy zewnętrzne lub części firm fonograficznych zajmujące się dostarczeniem fonogramów od firm zajmujących się duplikacją fonogramów do detalistów
detaliści - firmy zajmujące się sprzedażą nagrań konsumentom
kupujący - osoby nabywające fonogramy (Hull, 2004, s. 21-22) Podmioty zaangażowane w publishing twórcy - autorzy tekstów i muzyki (zarówno dla siebie, jak i dla innych artystów); firmy publishingowe - organizacje nabywające majątkowe prawa autorskie od twórców, a następnie udzielające licencji na ich komercyjne wykorzystanie; organizacje zbiorowego zarządzania - organizacje zajmujące się udzielaniem, w imieniu właścicieli majątkowych praw autorskich, licencji na publiczne odtwarzanie bądź nadawanie utworów (np. stacjom radiowym lub telewizyjnym); nadawcy - media nadające muzykę i przekazujące opłaty z tego tytułu organizacjom zbiorowego zarządzania, które z kolei przekazują te środki właścicielom majątkowych praw autorskich;

(…)

…, które z kolei przekazują te środki właścicielom majątkowych praw autorskich; inne media i organizacje - podmioty wykorzystujące muzykę na różne sposoby, np. w filmie, reklamie, etc., co również generuje środki dla właścicieli majątkowych praw autorskich; publiczność - osoby słuchające muzyki w mediach, oglądające filmy, czytające wydrukowane teksty piosenek, etc.
Podmioty zaangażowane w występy na żywo muzycy występujący na żywo - nie wszyscy z nich są nagrywającymi artystami, nie wszyscy również są twórcami tekstów i muzyki; menedżerowie - mogą zajmować się wszelkimi aspektami działalności menedżerskiej od asysty w podpisywaniu kontraktu z wytwórnią muzyczną, poprzez współpracę z twórcami, aż po pomoc w zorganizowaniu trasy koncertowej; na początkowych etapach kariery artystów ich aktywność najczęściej skupia…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz