Analiza SWOT przedsiebiorstwa TYMBARK-praca zaliczeniowa na ćwiczenia

Nasza ocena:

5
Pobrań: 6587
Wyświetleń: 29498
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Analiza SWOT przedsiebiorstwa TYMBARK-praca zaliczeniowa na ćwiczenia - strona 1 Analiza SWOT przedsiebiorstwa TYMBARK-praca zaliczeniowa na ćwiczenia - strona 2 Analiza SWOT przedsiebiorstwa TYMBARK-praca zaliczeniowa na ćwiczenia - strona 3

Fragment notatki:

Dokument ma 16 stron i składa się z takich części jak: przedstawienie przedsiębiorstwa, analiza szans i zagrożeń przedsiębiorstwa, analiza otoczenia konkurencyjnego metodą Pięciu sił M. E. Portera, identyfikacja sektora w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo Tymbark, lista krytycznych obszarów branych pod uwagę w analizie SWOT, szanse, zagrożenia, analiza silnych i słabych stron, punktowa ocena czynników wewnętrznych, silne strony, słabe strony, określenie pozycji strategicznej i wybór strategii przedsiębiorstwa, określenie pozycji strategicznej organizacji.

Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Wydział Zarządzania i Modelowania Komputerowego


1.Przedstawienie przedsiębiorstwa

1.1 Firma Tymbark

Siedziba firmy znajduje się w Tymbarku w województwie małopolskim i tam także produkowane są soki, nektary i napoje Tymbark. 1.2 Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest produkcja soków, napojów na bazie soku oraz wody mineralnej w tym wody smakowej.

Jej linie produktów to:

  • Linia Clasic
  • Multiwitamina
  • Premium
  • Owoce Świata
  • Soki pomidorowe
  • Napoje na bazie soku owocowego
  • Tymbark dla dzieci
  • DuoFruo
  • Vega
  • Świeży sok jednodniowy

1.3 Firma działa na rynku ogólnopolskim, oraz w Czechach i na Słowacji. Jej produkty trafiają także do ponad 30 innych krajów na całym świecie (przykładowo: Niemcy, Szwecja, Dania, Wielka Brytania, Irlandia, Rumunia, Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Białoruś, USA, Kanada).

1.4 Firma należy do wiodącej na rynku Polskim grupy Maspex co daje jej jedno z czołowych miejsc na rynku soków i napojów w naszym kraju. Grupa ma 32,1% udziału wartościowego w rynku soków, nektarów i napojów niegazowanych na bazie soku owocowego.

1.5 Konkurencja - Polscy producenci soków owocowych i warzywnych to młoda i prężna branża. Czołowi gracze na rynku zbudowali silne pozycje i nie obawiają się konkurencji europejskiej. Rynek niegazowanych napojów owocowych i warzywnych dzieli się na trzy segmenty: soków, nektarów i napojów. Obecnie w branży produkcji soków oraz napojów owocowych i warzywnych działa kilkanaście dużych oraz ponad 100 małych zakładów, których można uważać za potencjalną konkurencje.

Wśród nich jedną z czołowych pozycji zajmuje Tymbark, którego konkurentami są:

  • Hortex
  • Hoop
  • Fortuna
  • Dr Witt
  • Garden
  • Siódme niebo
  • Bobofrut
  • Tarczyn
  • Pysio

1.6. Krótka charakterystyka działalności firmy

TYMBARK w całej swojej historii był wiodącym przedsiębiorstwem pod względem innowacyjności oraz jednym z ważniejszych ośrodków postępu technicznego. Tutaj powstawały nowe technologie i produkty, które później stosowano w innych przetwórniach. Tymbark buduje swoją pozycję poprzez innowacyjność i elastyczność w reagowaniu na nowe wyzwania rynkowe. Firma stara się wychodzić poza schematy w myśleniu i działaniu, kreować nowe trendy i wyznaczać nowe kierunki rozwoju.

2.Analiza szans i zagrożeń przedsiębiorstwa

(…)… i ponad sto małych przedsiębiorstw,

  • następuje ciągły rozwój branży,
  • koszty stałe produkcji utrzymują się na średnim poziomie,
  • wysokie koszty wycofania się z rynku ,

Zagrożenie wejściem nowych firm:

  • wysokie koszty wejścia na rynek,
  • nowe firmy mają ograniczone możliwości asortymentowe, ze względów na wysokie koszty otwarcia nowych linii produkcyjnych,
  • dobre kanały dystrybucji,
  • polityka rządu ułatwiająca…

… aktami prawnymi oraz z dyrektywami i standardami przyjętymi w krajach Unii Europejskiej. Tymbark posiada certyfikat DSK, który potwierdza, że firma przestrzega wszystkich reguł statutu i norm jakościowych. Tymbark jest laureatem Polskiej Nagrody Jakości, otrzymał Tytuł Lidera Polskiego Biznesu oraz został uznany NAJLEPSZĄ MARKĄ III Rzeczpospolitej(Plebiscyt organizowany przez Puls Biznesu

… linie produkcyjne i rozlewnicze w swoich soków i napojów. Linie produkcyjne wyposażone są w nowoczesne maszyny i urządzenia co ułatwia produkcję, obniża koszty i pozytywnie wpływa na jakość produktu Udział w grupie kapitałowej będącej liderem rynku. Grupa Maspex do której należy Tymbark posiada 32,3 % rynku. Dzięki czemu firma ma ułatwiony rozwój, a także wsparcie przedsiębiorstw należących…

… musi ponosić także koszty związane z utrzymaniem linii produkcyjnych, amortyzacją tych linii choć w tym czasie nie są w pełni wykorzystywane. Konieczność ponoszenia wysokich nakładów na marketing i reklamę. Sukces Firmy nie byłby możliwy bez konsekwentnego pielęgnowania tożsamości przedsiębiorstwa i inwestowania w utrwalanie marki Tymbark. Jest to problem który podobnie jak i sezonowość sprzedaży dotyczy…

… rozwijało się znacznie szybciej niż pokrewne sektory tradycyjnego przetwórstwa (produkcja kompotów, dżemów i marynat), osiągając w perspektywie dekady siedmiokrotny wzrost produkcji oraz dwukrotny wzrost eksportu. Zwiększenie konsumpcji soków i napojów stanowiło odzwierciedlenie zachodnich wzorców konsumpcji, wzrostu dochodów realnych społeczeństwa, dostępności soków i napojów w niemal wszystkich punktach…

… Polski północno-wschodniej. Ponieważ surowiec, m.in. jabłka, czarne porzeczki, marchew, wiśnie, czereśnie, aronie, truskawki, maliny, pomidory, dynie i gruszki, kupowany jest od grup producenckich i prywatnych przedsiębiorców. Przy ich zakupie powinna być zwracana jeszcze większa uwaga na jego jakość i zdrowotność, a w umowach kontraktacyjnych zastrzegana możliwość kontroli i pobierania próbek… ... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz