Dokument ma 16 stron i składa się z takich części jak: przedstawienie przedsiębiorstwa, analiza szans i zagrożeń przedsiębiorstwa, analiza otoczenia konkurencyjnego metodą Pięciu sił M. E. Portera, identyfikacja sektora w którym funkcjonuje przedsiębiorstwo Tymbark, lista krytycznych obszarów branych pod uwagę w analizie SWOT, szanse, zagrożenia, analiza silnych i słabych stron, punktowa ocena czynników wewnętrznych, silne strony, słabe strony, określenie pozycji strategicznej i wybór strategii przedsiębiorstwa, określenie pozycji strategicznej organizacji.
Politechnika Świętokrzyska w Kielcach Wydział Zarządzania i Modelowania Komputerowego
1.Przedstawienie przedsiębiorstwa
1.1 Firma Tymbark
Siedziba firmy znajduje się w Tymbarku w województwie małopolskim i tam także produkowane są soki, nektary i napoje Tymbark. 1.2 Przedmiotem działalności przedsiębiorstwa jest produkcja soków, napojów na bazie soku oraz wody mineralnej w tym wody smakowej.
Jej linie produktów to:
- Linia Clasic
- Multiwitamina
- Premium
- Owoce Świata
- Soki pomidorowe
- Napoje na bazie soku owocowego
- Tymbark dla dzieci
- DuoFruo
- Vega
- Świeży sok jednodniowy
1.3 Firma działa na rynku ogólnopolskim, oraz w Czechach i na Słowacji. Jej produkty trafiają także do ponad 30 innych krajów na całym świecie (przykładowo: Niemcy, Szwecja, Dania, Wielka Brytania, Irlandia, Rumunia, Litwa, Łotwa, Estonia, Rosja, Białoruś, USA, Kanada).
1.4 Firma należy do wiodącej na rynku Polskim grupy Maspex co daje jej jedno z czołowych miejsc na rynku soków i napojów w naszym kraju. Grupa ma 32,1% udziału wartościowego w rynku soków, nektarów i napojów niegazowanych na bazie soku owocowego.
1.5 Konkurencja - Polscy producenci soków owocowych i warzywnych to młoda i prężna branża. Czołowi gracze na rynku zbudowali silne pozycje i nie obawiają się konkurencji europejskiej. Rynek niegazowanych napojów owocowych i warzywnych dzieli się na trzy segmenty: soków, nektarów i napojów. Obecnie w branży produkcji soków oraz napojów owocowych i warzywnych działa kilkanaście dużych oraz ponad 100 małych zakładów, których można uważać za potencjalną konkurencje.
Wśród nich jedną z czołowych pozycji zajmuje Tymbark, którego konkurentami są:
- Hortex
- Hoop
- Fortuna
- Dr Witt
- Garden
- Siódme niebo
- Bobofrut
- Tarczyn
- Pysio
1.6. Krótka charakterystyka działalności firmy
TYMBARK w całej swojej historii był wiodącym przedsiębiorstwem pod względem innowacyjności oraz jednym z ważniejszych ośrodków postępu technicznego. Tutaj powstawały nowe technologie i produkty, które później stosowano w innych przetwórniach. Tymbark buduje swoją pozycję poprzez innowacyjność i elastyczność w reagowaniu na nowe wyzwania rynkowe. Firma stara się wychodzić poza schematy w myśleniu i działaniu, kreować nowe trendy i wyznaczać nowe kierunki rozwoju.
2.Analiza szans i zagrożeń przedsiębiorstwa
(…)… i ponad sto małych przedsiębiorstw,
- następuje ciągły rozwój branży,
- koszty stałe produkcji utrzymują się na średnim poziomie,
- wysokie koszty wycofania się z rynku ,
Zagrożenie wejściem nowych firm:
- wysokie koszty wejścia na rynek,
- nowe firmy mają ograniczone możliwości asortymentowe, ze względów na wysokie koszty otwarcia nowych linii produkcyjnych,
- dobre kanały dystrybucji,
- polityka rządu ułatwiająca…
… aktami prawnymi oraz z dyrektywami i standardami przyjętymi w krajach Unii Europejskiej. Tymbark posiada certyfikat DSK, który potwierdza, że firma przestrzega wszystkich reguł statutu i norm jakościowych. Tymbark jest laureatem Polskiej Nagrody Jakości, otrzymał Tytuł Lidera Polskiego Biznesu oraz został uznany NAJLEPSZĄ MARKĄ III Rzeczpospolitej(Plebiscyt organizowany przez Puls Biznesu…
… linie produkcyjne i rozlewnicze w swoich soków i napojów. Linie produkcyjne wyposażone są w nowoczesne maszyny i urządzenia co ułatwia produkcję, obniża koszty i pozytywnie wpływa na jakość produktu Udział w grupie kapitałowej będącej liderem rynku. Grupa Maspex do której należy Tymbark posiada 32,3 % rynku. Dzięki czemu firma ma ułatwiony rozwój, a także wsparcie przedsiębiorstw należących…
… musi ponosić także koszty związane z utrzymaniem linii produkcyjnych, amortyzacją tych linii choć w tym czasie nie są w pełni wykorzystywane. Konieczność ponoszenia wysokich nakładów na marketing i reklamę. Sukces Firmy nie byłby możliwy bez konsekwentnego pielęgnowania tożsamości przedsiębiorstwa i inwestowania w utrwalanie marki Tymbark. Jest to problem który podobnie jak i sezonowość sprzedaży dotyczy…
… rozwijało się znacznie szybciej niż pokrewne sektory tradycyjnego przetwórstwa (produkcja kompotów, dżemów i marynat), osiągając w perspektywie dekady siedmiokrotny wzrost produkcji oraz dwukrotny wzrost eksportu. Zwiększenie konsumpcji soków i napojów stanowiło odzwierciedlenie zachodnich wzorców konsumpcji, wzrostu dochodów realnych społeczeństwa, dostępności soków i napojów w niemal wszystkich punktach…
… Polski północno-wschodniej. Ponieważ surowiec, m.in. jabłka, czarne porzeczki, marchew, wiśnie, czereśnie, aronie, truskawki, maliny, pomidory, dynie i gruszki, kupowany jest od grup producenckich i prywatnych przedsiębiorców. Przy ich zakupie powinna być zwracana jeszcze większa uwaga na jego jakość i zdrowotność, a w umowach kontraktacyjnych zastrzegana możliwość kontroli i pobierania próbek…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)