Dokument ma 60 stron i opisuje zagadnienia i problemy takie jak: cele i ewolucja zarządzania kadrami, marketing personalny, funkcje zarządzania kadrami, polityka personalna i jej podmioty, teczka akt osobowych, mapa decyzji kadrowych, etapy i modele wg Pocztowskiego, modele polityki personalnej wg Kostery, planowanie zasobów ludzkich, planowanie strategiczne, procedura planowania operacyjnego, nowe formy zatrudnienia i pracy, elastyczne formy czasu pracy, dobór kadr, awans i degradacja, zwolnienia, dobór zewnętrzny a wewnętrzny, warunki pracy, charakterystyka składników materialnego środowiska pracy, 3 rodzaje pracodawców ze względu na podejście do warunków pracy, instrumenty kształtowania stosunków o pracę, modele kształtowania stosunków o pracę, ocena indywidualnych efektów pracy pracownika, procedura i techniki oceny, wybór modelu polityki płac, wycena stanowiska pracy, doskonalenie i rozwój potencjału pracy, doskonalenie i rozwój pracowników, etapy organizacji szkoleniowej, typy karier, koszty pracy, czynniki kształtujące poziom kosztów pracy.
ZARZĄDZANIE KADRAMI
Przedmiot ma wiele nazw, ale chodzi o to samo Human Resources Management (HRM)
Zarządzanie/kierowanie Kadrami/personelem/zasobami ludzkimi/potencjałem ludzkim
W Polsce stosunkowo od niedawna, w latach 90-tych, szybko się jednak rozwija.
ZARZĄDZANIE KADRAMI - obejmuje szereg różnorodnych czynności zmierzających do zapewnienia organizacji w określonym miejscu i określonym czasie wymaganej liczby pracowników o odp. kwalifikacjach oraz tworzenie warunków stymulujących efektywne zachowania personelu zgodne z nadrzędnym cele org.
Zarządzanie kadrami ma 3 wymiary:
funkcjonalny - wyodrębnienie mniejszych fragmentów (funkcji) zarządzania
instytucjonalny - uczestniczy w nim wiele podmiotów, każdy za co innego odpowiedzialny, musi to ze sobą współgrać (kadry kier., służba personalna, rada nadzorcza)
instrumentalny - órżnorodne narzędzia, metody, techniki stosowane by usprawnić proces zarządzania kadrami.
CELE ZK:
pozyskanie dla org odp. pracowników
utrzymanie najlepszych pracowników i efektywne wykorzystanie całego personelu,
rozwój umiejętności i kwalifikacji pracowników (kompetencje)
EWOLUCJA ZK:
etap - początek XX w. - lata 20-te - związany z Tayloryzmem, najważniejszy wskaźnik to wydajność, uwaga kierowniczy skupiona na administrowaniu, wyznaczaniu zadań, ustaleniu norm pracy i ich kontrolowaniu. Ludzi traktowano jak żywe maszyny - bez potrzeb itp. Ludzi traktowano jak elementy rzeczowe czy finansowe org. Dominowały materialne narzędzia motywacji. Instrumenty - mierzenie pracy, normowanie itp.
etap - 20te - 50te - okres dobrego traktowania ludzi - rozwinęły się dyscypliny takie jak socjologia, psychologia, fizjologia pracy i zaczęto je wykorzystywać, kładzie się nacisk na warunki psychospoł. pracy i to one mają być źródłem wzrostu wydajności pracy, zaczęto się zastanawiać jak dobierać zespoły itp. Dużą wagę poświęcono pozamaterialnym bodźcom motywowania.
etap - po 1955 - era potencjału ludzkiego, era zasobów ludzkich, przyjmuje się założenie, że ludzie są najważniejsi i są zasobem strategicznym, inwestycje w kapitał ludzki kumulują się, a to razem z odpowiednią polityką daje sukces.
POTENCJAŁ PRACY NA TLE POTENCJAŁU WYTWÓRCZEGO PRZEDS.
+ przedsiębiorczość, kreatywność, podejście do zmian, umiejętne podejmowanie ryzyka, umiejętność pracy w zespole, lojalność pracowników itp.
FACHOWOŚĆ obecnie to nie jest ograniczenie do jednej dziedziny, tylko kilka dziedzin, ponieważ trzeba być
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)