To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Krasowski. Notatka składa się z 2 stron.
3.4 Zwierzchnictwo wyznaniowe państwa Początek systemu datuje się na rok 1789 po rewolucji francuskiej. W wyniku demokratyzacji, liberalizacji i laicyzacji państwa nastąpiło równouprawnienie obywateli i wprowadzenie zasady wolności sumienia i wyznania. Pozytywizm prawniczy- koncepcja państwa prawnego: państwo nie uznawało żadnej innej władzy, wszystkie normy prawne by obowiązywać musiały być zatwierdzone przez państwo, wszystkie organizacje społeczne, w tym związki wyznaniowe, podlegały państwu, które normowało ich sytuację prawną i zakres działania. Mimo to państwo miało pozytywny stosunek do religii: uznawało zasady religijne w sferze działania kościoła, finansowało jego działalność, wprowadziło obowiązkowe nauczanie religii, uznawało niektóre normy religijne, nadawało przywileje duchowieństwu + ochrona religii w prawie karnym. Przewaga państwa nad zw. wyz. była mimo to widoczna i przejawiała się między innymi w tym, że działalność zw. wyz. nie mogła być sprzeczna z prawami państwa. Faworyzowano religię państwową, dyskryminowano mniejszości. Sytuacja prawna zw. wyz. regulowana była przez akty ustawodawcze wydawane przez państwo zwykle w porozumieniu ze zw. wyz., a w przypadku kościoła katolickiego w porozumieniu ze Stolicą Apostolską- teoria koordynacji. Zasięg terytorialny: kraje protestanckie (Prusy, Holandia, Austria, Szwajcaria, kraje skandynawskie) i kraje katolickie (Austia, po 1945 Polska, Czechosłowacja, Litwa, Łotwa, Węgry) oraz kraje prawosławne (Grecja, Bułgaria, Rumunia, Jugosławia). II sobór watykański odrzucił koncepcje państwa wyznaniowego. 3.5 rozdziałowe Zwierzchnictwo państwa - NO IDEA 3.6 Cechy współczesnego państwa wyznaniowego Inspirowanie działalności prawotwórczej, społecznej, politycznej przez pierwiastki religijne; uprzywilejowana pozycja religii państwowej i duchownych, którą wprowadzają przepisy; konstytucja lub ustawy zastrzegają zajmowanie niektórych stanowisk państwowych dla wyznawców religii państwowej; modlitwy odmawiane w parlamencie; duszpasterstwo wojskowe; symbole religijne w budynkach państwowych; kościół lub zw. wyz. realizuje zadania publiczne, takie jak prowadzenie cmentarzy czy szkół; obowiązkowa religia w szkole; ustawy państwowe inspirowane i dostosowane do religii; obowiązek publicznego poszanowania boga; ochrona religii- prawo karne; państwo uznaje święta kościelne za dni wolne od pracy. 3.7 Regulacja sytuacji prawnej związków wyznaniowych w systemie powiązania Może mieć formę jednostronnych aktów normatywnych lub dwustronnych porozumień, przy czym forma układów dominuje przy określonej pozycji kościoła katolickiego, gdzie dominuje ludność katolicka (w państwie). Partnerem państwa w konkordatach jest Stolica Apostolska. Jednostronna forma regulacji prawnej występuje tam, gdzie protestantyzm lub prawosławie ( w prawosławiu do nazwy kościoła dodaje się „autokefaliczny” jeśli jest niezależny od państwa)
(…)
… się przez konkordaty (Ameryka Południowa, Europa), w krajach, gdzie główną religią jest Islam konkordat utworzyła jedynie Tunezja.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)