Źródła doświadczenia filozoficznego - omówienie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 133
Wyświetleń: 686
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Źródła doświadczenia filozoficznego - omówienie  - strona 1 Źródła doświadczenia filozoficznego - omówienie  - strona 2 Źródła doświadczenia filozoficznego - omówienie  - strona 3

Fragment notatki:

23.02.2011 - wykład 1
Źródła doświadczenia filozoficznego
W każdym z nas drzemie potencjalny filozof. W każdym z nas jest ukryty, ktoś kto filozofuje. Jakie doświadczenia czynią z nas filozofów?
Zdziwienie - filozofujemy, gdy jesteśmy „wybici” z naturalnego, oswojonego rytmu życia, czymś zaskoczeni. Z życia, które jest samo przez się oczywiste; „żyje się” (np. dziecko pierwszy raz widzące pierwszy śnieg; pierwsze ujrzenie gór; pierwszy lot samolotem). Stan zadziwienia trwa krótko. Umiejętność zapominania. Spotkanie z cierpieniem.
Pytanie jako źródło doświadczenia filozoficznego.
pytanie
Filozoficzne - pytania nie empiryczne Nie filozoficzne - pytania empiryczne
Ile zębów ma niedźwiedź polarny?
x
Co to jest byt?
x
Kiedy żył Kopernik?
x
Co to jest prawda?
x
Czy jest możliwe dogłębne poznanie drugiej osoby?
x
Czy samochód fiat jest produkowany w Polsce?
x
Kto odkrył Australię?
x
Dlaczego jest coś, a nie raczej nic?
x
Co to jest sztuka?
x
Czy dzieje mają sens?
x
Czy istnieje Bóg?
x
Co to jest człowiek?
x
To koło to rzeczywistość, a każda z tych części koła to osobna dziedzina nauki, która tworzy rzeczywistość.
Nasze poznanie jest wycinkowe. EMPIRYCZNE. Patrząc na rzeczywistość, widzimy tylko fragment rzeczywistości. Filozofia stawia pytania natury ogólnej („Co to znaczy być, istnieć?”). Przedstawiciele poszczególnych dyscyplin empirycznych w swoich pytaniach i odpowiedziach nie mogą wychodzić poza granice swoich dyscyplin. Natomiast filozofia pyta o warunki całościowe, np. o warunki bycia człowieka w świecie. Nauki szczegółowe dokonują zawsze redukcji poznawanej rzeczywistości (łac. reduco - sprowadzać do czegoś niższego, uproszczenie).
Pytania filozoficzne - są to pytania całościowe dotyczące bycia w świecie, wyjścia poza potoczne doświadczenie. Wychodzą zawsze poza wycinek świata doświadczalnego. Pytanie wychodzi od doświadczenia potocznego, ale nie zatrzymuje się na nim. Pyta o to, co leży u podstaw doświadczenia, czyli doświadczenia filozoficznego (nie są to pytania o empiryczne warunki i źródła tego, co empiryczne). Natomiast naukom realnym chodzi o empiryczne warunki i źródła świata empirycznego, poza którego nie mogą wyjść.

(…)

… chylą się ku upadkowi?
Czy jest to proces racjonalny?
Pytanie o sens mówi o tym, czy „moje osobiste życie” ma jakiś cel. Problem sensu istnienia jako doświadczenie filozoficzne ściśle wiąże się z systemem wartości (aksjologia). Otóż tylko wartości najwyższe (takie jak miłość, dobro, prawda, wierność, przyjaźń) usensowniają istnienie. Punktem wyjścia wszelkiego filozofowania jest doświadczenie. Filozof (człowiek filozofujący) wychodzi od swojego potocznego (codziennego) świata doświadczeń. Wychodzimy od doświadczenia świata, który znamy, w którym się orientujemy. Jest to obecność doświadczająca. Świat rozpada się na „ja” podmiotowe i przedmiotowe. Wątpliwość. Utrata oczywistości świata doprowadza do wątpliwości, która jest jednym ze źródeł doświadczenia filozoficznego. Wątpliwości rodzą potrzebę krytyki (weryfikacji) doświadczenia potocznego. Człowiek dokonuje wówczas krytyki wiedzy doświadczalnej i świata potocznie doświadczalnego (patyk w wodzie się krzywi). Wątpliwości rodzą potrzebę wiedzy fundamentalnej (wynika z przezwyciężenia wątpliwości i krytyki); są początkiem przezwyciężenia sceptycyzmu. Bezprzesłankowość. O filozofii mówimy jako o nauce bezprzesłankowej. Filozofia nie może zakładać swojej metody…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz