Zespół Aspergera - charakterystyka, diagnostyka

Nasza ocena:

5
Pobrań: 476
Wyświetleń: 1204
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zespół Aspergera - charakterystyka, diagnostyka - strona 1 Zespół Aspergera - charakterystyka, diagnostyka - strona 2 Zespół Aspergera - charakterystyka, diagnostyka - strona 3

Fragment notatki:

Zespół Aspergera
Zespół Aspergera (ang. Asperger's Syndrome, AS) - całościowe zaburzenie rozwoju mieszczące się w spektrum autyzmu.
Zaburzenie to obejmuje przede wszystkim:
- upośledzenie umiejętności społecznych,
- trudności w akceptowaniu zmian,
- ograniczoną elastyczność myślenia przy braku upośledzenia umysłowego,
- szczególnie pochłaniające, obsesyjne zainteresowania, natomiast rozwój mowy oraz rozwój poznawczy przebiega bardziej prawidłowo w porównaniu do autyzmu dziecięcego.
Głównymi kryteriami różnicującymi Zespół Aspergera od autyzmu głębokiego, są:
- brak opóźnienia rozwoju mowy i innych istotnych jej zaburzeń uniemożliwiających logiczną komunikację,
- prawidłowy rozwój poznawczy.
Najczęściej wymienia się zespół 6 kryteriów diagnostycznych Zespołu Aspergera wg Gillbergów (1989) (przynajmniej połowa musi wystąpić, aby zdiagnozować ZA):
- zaburzenia interakcji społecznej, nieumiejętność lub brak chęci współpracy w grupie,
- zaburzenia mowy i języka (opóźniony rozwój, powierzchownie perfekcyjny język ekspresyjny, sztywna i pedantyczna mowa, nietypowa prozodia i charakterystyka głosu, uszkodzenie zdolności rozumienia języka - przede wszystkim znaczeń przenośnych i ukrytych),
- zwężone, specjalistyczne zainteresowania, połączone czasem z obsesyjnym zainteresowaniem jedną dziedziną,
- zachowania powtarzalne, rutynowe, niezmienne,
- trudności w komunikacji niewerbalnej (ograniczone gesty, skąpa ekspresja twarzy, dystans fizyczny, zachwianie rozumienia bliskości do innej osoby, kłopoty z kontaktem wzrokowym),
- niezdarność ruchowa (nie zawsze).
Co najmniej 3 konieczne do potwierdzenia diagnozy ZA.
Kontrowersje klasyfikacyjne
Istnieje możliwość, że ZA zostanie wyłączony z grupy całości zaburzeń rozwoju lub spektrum autyzmu. Są plany wyłączenia tego zaburzenia do nowej kategorii, np. Social Disability w DSM - V (które ma ukazać się w 2012)
DSM - Diagnostic and Statistical Manual of Mental
Zespół Aspergera podstawowe informacje
- jest to zaburzenie rozwoju o podłożu neurologicznym, którego przyczyny na ogół nie są znane,
- trwające przez okres całego życia, od okresu niemowlęcego (wg niektórych nawet prenatalnego) do późnej dorosłości,
- ZA rzadko bywa diagnozowany przed pójściem dziecka do szkoły,
- najbardziej typowe objawy występują w młodym wieku, później w miarę kształtowania się indywidualnych cech mogą się zmieniać, zanikać (rzadko nawet całkowicie), często zaciemniając obraz zaburzenia,
- jak inne zaburzenia ze spektrum autystycznego ZA występuje głównie (80% przypadków) w męskiej części populacji.


(…)

… z hałaśliwymi urządzeniami (wiertarka, odkurzacz, pralka),
- problemy z bosym spacerem po trawie, woda lub pot na skórze po wysiłku,
- dyspraksja: objawia się zazwyczaj jako niezdarność fizyczna, manualna. Dzieci stawiają sztywne, niezręczne kroki, nie piszą szybko i nie rysują - nie zawsze,
- badania wykazują, że objawy te nie są pochodzenia psychicznego, lecz w grę wchodzą tu raczej rzeczywiste zmiany…
…,
- jak inne zaburzenia ze spektrum autystycznego ZA występuje głównie (80% przypadków) w męskiej części populacji.
Zespół Aspergera - przyczyny
- genetyczne - uwarunkowane genem EN2 na chromosomie 7, a także innymi genami na chromosomach 3, 4, 11,
- wiek ojca powyżej 40 lat i więcej - zwiększa ryzyko zachorowalności na autyzm,
- urazy okołoporodowe,
- uszkodzenie centralnego układu nerwowego,
- toksoplazmoza (wrodzona…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz