Autyzm- omówienie (sem. II)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1204
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Autyzm- omówienie (sem. II) - strona 1 Autyzm- omówienie (sem. II) - strona 2

Fragment notatki:

dr K. Patyk, Wprowadzenie do pedagogiki specjalnej, Autyzm, (sem. II) AUTYZM- zaburzenie rozwojowe które najczęściej ujawnia się w ciągu pierwszych 3 lat życia jako rezultat zaburzenia neurologicznego które oddziałuje na funkcję pracy mózgu. Autyzm jest zaburzeniem całościowym i wieloczynnikowym. Częściej występuje u chłopców. ZACHOWANIA OSOBY Z AUTYZMEM- Mowa słabo rozwinięta lub w ogóle nie rozwinięta, używanie słów bez znaczenia
Porozumiewanie się gestami, często jednym i tym samym zamiast słów
Słaba możliwość skupienia uwagi
Dziecko nie interesuje się nawiązywaniem znajomości, woli spędzać czas samemu niż z innymi
Słaby lub brak kontaktu wzrokowego
Mało się uśmiecha, nadwrażliwość na dotyk
Wzrok, słuch, dotyk, węch, ból, smak mogą być mniej lub bardziej upośledzone
Brak spontaniczności i pomysłowości w zabawach, nie wymyśla zabaw
Nadpobudliwość lub otępienie
Uparte przywiązanie do jednego przedmiotu lub osoby
Wybuchy złego humoru
Nadmierne dziwne odruchy rękami
Zabawa przedmiotami w inny sposób niż ich podst funkcja 3 GŁÓWNE OBJAWY: zaburzenia w kontaktach społecznych, zaburzenia na poziomie komunikacji, defekt aktywności behawioralnej i imaginacyjnej, zaburzenia kontaktach społecznych ,w komunikacji, w wyobraźni,. CO MOŻE TOWARZYSZYĆ AUTYZMOWI : choroba psychiczna (NIE schizofrenia), zaburzony odbiór bodźców/ zaburzone zmysły, zaburzenia ekspresji, mózgowe porażenie dziecięce, niepełnosprawność wzrokowa lub słuchowa, upośledzenie umysłowe, zespół downa, epilepsja, depresja, ostre stany psychotyczne Spektrum autystyczne   - szerokie pojęcie, obejmujące różne typy osób o cechach autystycznych wykazujących odmienne mechanizmy lub przyczyny powodujące trudności rozwojowe i mające często odrębne wymagania wobec środowiska. SPEKTRUM (stopniowalność zaburzeń autystycznych) - po kolei na wykresie:
1 Autyzm wczesnodziecięcy (Kannerowski 1942)- do 3 roku życia, istotną rolę odgrywa funkcjonowanie mózgu, problemy z komunikacją uczuć, związkami społecznymi, kłopoty z interpretacją wrażeń zmysłowych, przymus stałości otoczenia, izolacja, niezdolność interakcji społecznych, zaburzenia mowy lub jej brak, łatwość mechanicznego zapamiętywania 2. Autyzm atypowy - 3 rok życia i więcej, całościowe zaburzenie rozwoju, różniące się od   autyzmu wczesnodziecięcego   przede wszystkim późniejszym początkiem występowania objawów 3. Zespół Aspergera - komunikacja werbalna jest niezaburzona, wybitni geniusze, wybiórczość w zainteresowaniach, `brak luzu' w rozmowie, teatralność wypowiedzi, najczęściej mają świadomość swojej odmienności, chcą wchodzić w kontakty z ludźmi

(…)

…. Zaburzenia w komunikacji (31-40), komunikacja zaburzona, najczęściej w ogóle nie mówią, mówią o sobie w 3os. Pojedyncze słowa, deficyty ilościowe i jakościowe, echolalia- zaburzenia myślenia- niepotrzebne powtarzanie słów lub zwrotów wypow przez inne osoby, chcą się komunikować ale nie potrafią, zaburzenia mowy, mimiki, postawy ciała i gestykulacji, sztywność języka, kamienna twarz, brak okazywania emocji
3…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz