Zespół Aspergera . Zaburzenie kwalifikowane do spektrum autyzmu. Ograniczenia w elastycznym myśleniu i działaniu (wyobraźnia), komunikacji, kontaktach międzyludzkich
Specyfika funkcjonowania:
Przeciętny lub wysoki poziom inteligencji i zdolności werbalnych
W pierwszych latach przeważnie nie odnotowuje się opóźnień w zakresie języka
Wysoki poziom zdolności werbalnych maskuje tendencję do odczytywania znaczeń w sposób dosłowny, problem z mimiką i językiem ciała (może to powodować problemy z rówieśnikami, bo dzieci chcą się komunikować głownie niewerbalnie)
Słaba koordynacja wzrokowo- ruchowa, dyspraksja (czasem nie występuje)
Wąski zakres zainteresowań, schematyzm, brak elastyczności umysłowej Nie lubią zmian
Pragnienie kontaktu z innymi; blokady - niska samoocena, brak rozumienia innych, strach związany z poczuciem inności
Mogą przyjmować postawy silnie egoistycznie i szowinistyczne; ustalać dla siebie wysokie standardy we wszystkich sferach życia
Zaburzenia więzi. Dzieci te mogą:
Mieć problemy z myśleniem przyczynowo- skutkowym (aspekt poznawczy); mową
Zadawać nonsensowne pytania
Być nadmiernie miłe i zaangażowane w sztuczny sposób
Unikać kontaktu wzrokowego (cały czas pojawia się problem z nawiązywaniem kontaktu wzrokowego)
Zachowywać się chaotycznie, nie panować nad impulsami; zachowania mało opanowane
Zachowywać się w sposób nadmiernie uczuciowy
Mieć problemy z okazywaniem bliskości i reagowaniem na okazywane im uczucia
Przejawiać silne problemy z kontrolą zachowania (kradzieże, uzależnienia)
Stosować przemoc wobec siebie i innych (mogą się pojawiać zaburzenia zachowania)
Źle traktować zwierzęta
Negować wartości
Mieć absurdalnie wygórowane wymagania
Prowokować agresję i złość u innych; okazywać objawy tłumionego gniewu (jest „podminowany”)
Mieć niską samoocenę, poczucie winy, depresję
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)