Zbieranie danych pierwotnych pomiary, (sem IV)

Nasza ocena:

3
Pobrań: 77
Wyświetleń: 812
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zbieranie danych pierwotnych pomiary, (sem IV) - strona 1 Zbieranie danych pierwotnych pomiary, (sem IV) - strona 2 Zbieranie danych pierwotnych pomiary, (sem IV) - strona 3

Fragment notatki:

Zbieranie danych pierwotnych- pomiary
Pierwotne sondaże pośrednie:
-ankiety - np. radiowa, telefoniczna, prasowa, komputerowa, pocztowa, telewizyjna, opakowaniowa, ogólna, bezpośrednia, audytoryjna.
zalety ankiety:
-najpopularniejsza
-zapewnia anonimowość respondentów
-prosta realizacja -wysoki poziom standaryzacji
-duży zasięg badania
-niższe koszty
wady ankiety:
-subiektywna
-brak możliwości kontroli procesu badania
-trudność w obliczaniu reprezentatywności badań
-brak możliwości rejestracji zachowań niewerbalnych
-inne sondaże pośrednie (wywiad telefoniczny, metoda delficka):
badania omnibusowe - prowadzone przez specjalne firmy na reprezentatywnej próbie, ciągłe (np. co tydzień), na różne tematy, a później wyniki sprzedawane są firmom
metoda delficka - zwracamy się z badaniem listownie do wybranej grupy ekspertów, najpierw zadawane są pytania ogólne, a za kolejnym razem bardziej szczegółowe
Pierwotne sondaże bezpośrednie:
wywiady - spotkanie badacza i respondenta, największą zaletą wywiadu jest szybkie i pełne uzyskanie odpowiedzi, możemy rozpoznać motywy postępowania, rodzaje:
wywiad swobodny - badacz zadaje pytania i oczekuje odpowiedzi, rejestruje je, ale nie ingeruje, swoboda wyrażenia opinii
wywiad kierowany - większa ingerencja badacza, badany odpowiada na konkretne pytania, mniejsza swoboda wyrażenia opinii
wywiad jawny/ukryty - respondent jest poinformowany lub nie o celu badania, zależy to od tego, czy ujawnienie celu badania rzutuje na odpowiedzi
wywiad indywidualny - pojedyncza osoba
wywiad pogłębiony niestandaryzowany = wywiad grupowy :fokusy 5-25 osób
informacje chce się uzyskać na określony temat
moderator prowadzi wywiad w formie dyskusji i rejestruje odpowiedzi
ważny jest dobór miejsca, moderatora, respondentów
stosowany do testowania produktów, opakowań
przykłady testów: skojarzeniowe, uzupełnianie zdań, uzupełnianie historii, uzupełnianie rysunku (balonowe)
zalety wywiadu:
-pozwala zaobserwować przez badacza zjawiska bogatszy przekaz respondenta
-większa kontrola realizacji procesu zbierania informacji
-możliwość sterowania czasem
wady wywiadu:
-skomplikowana organizacja -wysokie koszty
-wysoka czasochłonność
-ankieter może wpływać deformująco na wyniki badania
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz