Zasady skutecznej ekspresji

Nasza ocena:

3
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1358
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady skutecznej ekspresji - strona 1 Zasady skutecznej ekspresji - strona 2 Zasady skutecznej ekspresji - strona 3

Fragment notatki:

Zasady skutecznej ekspresji komunikaty powinny być bezpośrednie- nie można zakładać, że inni wiedzą, co myślimy lub czego potrzebujemy, takie założenie często pociąga za sobą poważne koszty emocjonalne. Jedyne założenie, jakie możemy zrobić, to takie, że wielu rzeczy nie potrafimy się domyślić i nie mamy pojęcia, co może się dziać w drugim człowieku. komunikaty powinny być natychmiastowe: zwiększa się prawdopodobieństwo, że inni poznają moje potrzeby i wezmą je pod uwagę, widać bowiem wówczas bezpośredni związek pomiędzy tym, co się dzieje i konsekwencjami.
komunikacja natychmiastowa zwiększa bliskość związku, ponieważ dzielimy się swoimi reakcjami tu i teraz. komunikaty „tu i teraz” są bardziej ekscytujące i intensyfikują wspólne doświadczenia. komunikaty powinny być jasne- oznacza to pełne i dokładne odbicie naszych myśli, uczuć, potrzeb i obserwacji. Nie pomijamy niczego, nie opowiadamy dwuznacznych i abstrakcyjnych bredni. Precyzja naszych komunikatów zależy od poziomu naszej świadomości. Musimy zdać sobie sprawę z tego, co obserwujemy, a następnie- jak na to reagujemy. Bardzo łatwo jest pomylić to, co widzimy i słyszymy w świecie zewnętrznym, z tym, co myślimy i czujemy wewnątrz. Umiejętność rozróżniania tych dwóch sfer w dużej mierze pomoże nam w formułowaniu jasnych komunikatów: nie zadawaj pytań, kiedy trzeba wypowiadać twierdzenia zachowaj spójność wypowiedzi (treść, ton głosu, język ciała powinny komunikować to samo, przyczynia się to do jasności i zrozumienia komunikatu) unikaj podwójnych komunikatów( równoczesne podawanie dwóch sprzecznych przekazów, np. podejdź bliżej, odejdź stąd. Występują one często w relacjach rodzic - dziecko i związkach intymnych. uświadom sobie swoje potrzeby i uczucia - dawanie innym do zrozumienia, co czuję i jakie mam potrzeby, wydaje się bezpieczniejsze niż ich wyrażanie. Jednakże posługując się aluzjami, wprowadzamy słuchaczy w błąd. odróżniaj obserwacje i myśli - zauważ różnicę pomiędzy tym, co widzisz i słyszysz, a swoimi osądami, teoriami, przekonaniami i opiniami skoncentruj się na jednej sprawie w danej chwili- trzymaj się jednego tematu, dopóki obydwie strony nie wypowiedzą pełnych i jasnych komunikatów. Jeśli zdarzy ci się zboczyć z tematu możesz użyć stwierdzenia - czuję, że pogubiliśmy się… o czym właściwie mówimy?, lub zaczekaj, słyszysz, ci ja mówię? Mam poczucie, że zboczyłem z tematu. komunikaty powinny być szczere czyli takie, w których deklarowany cel przekazu jest identyczny z rzeczywistym. Zakamuflowane intencje i ukryte programy niszczą relacje, ponieważ stawiamy siebie w pozycji osoby manipulującej innymi, a nie uczciwie budującej związek. Aby sprawdzić, czy nasze komunikaty są szczere, możemy zadać sobie dwa pytania:

(…)

… od przyjaciół i rodziny. osądzające komunikaty „ty” - są to stwierdzenia, które atakują i oskarżają, np. „Już mnie nie kochasz”, „Nigdy nie pomagasz w domu”, itp. Zastraszanie - to sposób na odwrócenie uwagi od właściwego tematu, zamiast rozmawiać o niewygodnych dla siebie sprawach, można planować wszystkie okropności, jakich się chce dopuścić w przyszłości, np. że się wyprowadzę, zrezygnuję (z czegoś…
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz