Zasady postępowania w pedagogice resocjalizacyjnej

Nasza ocena:

5
Pobrań: 105
Wyświetleń: 1911
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasady postępowania w pedagogice resocjalizacyjnej - strona 1 Zasady postępowania w pedagogice resocjalizacyjnej - strona 2

Fragment notatki:

Zasady postępowania w pedagogice resocjalizacyjnej (Lipkowski) - akceptacji, - pomocy, - Indywidualizacji, - systematyczności (działania całego zespołu pedagogicznego jak i nasze indywidualne), - kształtowania perspektyw (najpierw pokazuje się umiejętność zrobienia czegoś małego, później przechodzi się do osiągania większych celów), - współpracy ze środowiskiem (aktywizowanie społeczności lokalnej).
METODA - sposób działania, za pomocą którego można dokonać określonych, pożądanych z punktu widzenia celów wychowawczych zmian w sytuacjach wychowawczych ( Cz. Czapów). SYTUACJA WYCHOWAWCZA - wychowawca +wychowanek + warunki, czynniki warunkujące przebieg sytacji wychowawczej. FAKTY WYCHOWAWCZE - zachodzące zdarzenia, wpływy, relacje.
Działalność resocjalizacyjna: - zmierza do trwałej zxmiany w sferze zachowań, - powinna oduczać destrukcyjnych zachowań, - powinna uczyć konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym. Metody resocjalizacji: - sposoby realizacji określonych zadań, wykorzystujące prawidłowości zachowania się człowieka w sytuacjach społecznych (S. Górski), - uświadomione, dające się powtórzyć sposoby posługiwania się środkami, które wskazane są przez odpowiednie techniki i zgodne z przyjętą strategią. Klasyfikacja metod resocjalizacji (Gorski): Kryterium: środki jakimi dysponuje wychowawca
Osobiste walory własne lub innych osób (umiejętności, zdolności, cechy charakteru),
Sytuacje społeczne,
Grupy formalne i nieformalne do których należy lub chciałby należeć wychowanek,
Elementy kultury (wytwory i wzory).
Metody oddziaływania bezpośredniego: 1 Metody oddziaływania pośredniego: 2,3,4
Procedury (Czapów): - Antropotechniki wychowania resocjalizacyjnego (zbiór reguł postępowania przy wykorzystaniu różnego rodzaju więzi między wychowawcą a wychowankiem),
Antropotechniki interakcji dwuosobowej,
Antropotechniki interakcji grupowej,
Antropotechniki środowiska.
- Kulturotechniki oddziaływania resocjalizującego (reguły postępowania resocjalizującego przy wykorzystywaniu rozmaitych dóbr kultury traktowanych jako środki realizacji celów operacyjnych resocjalizacji) Kulturotechnika aktywności szkolnej,
Kulturotechnika aktywności pracowniczej,
Kulturotechnika aktywności rekreacyjnej.
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz