To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Podstawy pedagogiki resocjalizacji
Wykład 4, 5
Temat : Procedury wychowania resocjalizującego
1.
Techniki
2.
Środki
- antropotechnika
- kulturotechnika: 3 grupy elementy kultury:
* nauka- kulturotechnika aktywności szkolnej
* praca- kulturotechnika aktywności pracowniczej
* zabawa-kulturotechnika
a) praca :
•
praca zawodowa
•
praca społecznie użyteczna wykonywana na rzecz innych osób
•
prace porządkowe
Są to trzy rodzaje pracy wykorzystywane są w kulturotechnice aktywności pracowniczej
b) zabawa zawsze wiąże się z pozytywnymi stanami emocjalnymi emocjami jednostki
Najpóźniej wprowadzony do resocjalizacji element
-oprócz wyboru techniki resocjalizacji ważny jest wybór odpowiedniej metody
METODA RESOCJALIZACJI- sposób postępowania wyróżniony ze względu na sposób
wykorzystania wybranego środka
-metoda podporządkowania jest technice w resocjalizacji
3.
Klasyfikacje metod resocjalizacji
a) Czesłw Czapow:
•
wg niego metoda jest skuteczna, gdy pobudza aktywność jednostki, jest niezbędna gdy
ukierunkowuje aktywność na uczenie się zachowań oczekiwanych
•
gdy umożliwia dobre utrwalenie pozytywnych zachowań
4.
Metody wg Cz. Czapowa :
*pobudzanie aktywnośći wychowania
•
metoda oddziaływania emocji
•
metoda oddziaływania refleksji czyli na procesy intelektualne t.j pamięć, wyobraźnia
*ukierunkowanie aktywności wychowanka
•
powinny w zachowaniu jednostek pojawić się pozytywne zmiany
•
metoda informowana
•
metoda instruowania
•
metoda przykadu własnego
•
metoda kontrolowania
* utrwalanie aktywnosci wychowania
•
metoda, organizowania doświadczeń
•
metoda nagradzania i karania
b)Czesław Czapow i Stanisław Jedlewski:
1.
2.
* metody indywidualne
* metody grupowe
ad 1.
* metoda pobudzania i ukierunkowania aktywnosci jednostki:
•
m. przekazywania informacji i decyzji
•
m. przekonywania
•
m. doradzania
-warunkiem efektywności tej metody jest pojawienie się potrzeby uzyskania pomocy
* m. utrwalające
•
organizowanie doświadczeń
•
karanie i nagradzanie
•
m. wzorów osobowych / wpływu osobistego
-wychowawca oddziałuje posiadanymi cechami osobowości( własnymi) na wychowanka
ad.2.
* metody pobudzania i ukierunkowania pozytywne wpływu grupy na jednostkę
•
m. kształtowania celów grupowych
•
m. kształtowania norm grupowych
•
m. kształtowania struktury grupy
* metody utrwalania pozytywnego wpływu
•
m. podnoszenia prestiżu grupy
•
m. podnoszenia spoistości grupy
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)