Procedury wychowania resocjalizującego-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 623
Wyświetleń: 4893
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Procedury wychowania resocjalizującego-opracowanie - strona 1 Procedury wychowania resocjalizującego-opracowanie - strona 2

Fragment notatki:

Podstawy pedagogiki resocjalizacji
Wykład 4, 5
Temat : Procedury wychowania resocjalizującego
1.
Techniki
2.
Środki
- antropotechnika
- kulturotechnika: 3 grupy elementy kultury:
* nauka- kulturotechnika aktywności szkolnej
* praca- kulturotechnika aktywności pracowniczej
* zabawa-kulturotechnika
a) praca :

praca zawodowa

praca społecznie użyteczna wykonywana na rzecz innych osób

prace porządkowe
Są to trzy rodzaje pracy wykorzystywane są w kulturotechnice aktywności pracowniczej
b) zabawa zawsze wiąże się z pozytywnymi stanami emocjalnymi emocjami jednostki
Najpóźniej wprowadzony do resocjalizacji element
-oprócz wyboru techniki resocjalizacji ważny jest wybór odpowiedniej metody
METODA RESOCJALIZACJI- sposób postępowania wyróżniony ze względu na sposób
wykorzystania wybranego środka
-metoda podporządkowania jest technice w resocjalizacji
3.
Klasyfikacje metod resocjalizacji
a) Czesłw Czapow:

wg niego metoda jest skuteczna, gdy pobudza aktywność jednostki, jest niezbędna gdy
ukierunkowuje aktywność na uczenie się zachowań oczekiwanych

gdy umożliwia dobre utrwalenie pozytywnych zachowań
4.
Metody wg Cz. Czapowa :
*pobudzanie aktywnośći wychowania

metoda oddziaływania emocji

metoda oddziaływania refleksji czyli na procesy intelektualne t.j pamięć, wyobraźnia
*ukierunkowanie aktywności wychowanka

powinny w zachowaniu jednostek pojawić się pozytywne zmiany

metoda informowana

metoda instruowania

metoda przykadu własnego

metoda kontrolowania
* utrwalanie aktywnosci wychowania

metoda, organizowania doświadczeń

metoda nagradzania i karania
b)Czesław Czapow i Stanisław Jedlewski:
1.
2.
* metody indywidualne
* metody grupowe
ad 1.
* metoda pobudzania i ukierunkowania aktywnosci jednostki:

m. przekazywania informacji i decyzji

m. przekonywania

m. doradzania
-warunkiem efektywności tej metody jest pojawienie się potrzeby uzyskania pomocy
* m. utrwalające

organizowanie doświadczeń

karanie i nagradzanie

m. wzorów osobowych / wpływu osobistego
-wychowawca oddziałuje posiadanymi cechami osobowości( własnymi) na wychowanka
ad.2.
* metody pobudzania i ukierunkowania pozytywne wpływu grupy na jednostkę

m. kształtowania celów grupowych

m. kształtowania norm grupowych

m. kształtowania struktury grupy
* metody utrwalania pozytywnego wpływu

m. podnoszenia prestiżu grupy

m. podnoszenia spoistości grupy
... zobacz całą notatkę

Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz