To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Otton Lipkowski - zasady postępowania na gruncie pedagogiki resocjalizacyjnej: Zasada akceptacji Zasada pomocy - pomoc w wyborze ścieżki edukacyjnej, finansowa, w czynnościach higienicznych, w czynnościach fundamentalnych, a także nawiązywania prawidłowych kontaktów z drugim człowiekiem; pomoc rozpoczyna się od kwestii elementarnych, potem dopiero jest szersza i rozbudowana pomoc. Zasada indywidualizacji Zasada systematyczności - systematyczność całego zespołu pedagogicznego, a nie tylko jednego wychowawcy. Zasada kształtowania perspektyw - najpierw trzeba pokazać wychowankom, że potrafią zrobić coś miłego, pozytywnego, co daje im satysfakcję - potem coraz trudniejsze zadania i cele. Realna perspektywa dla niedostosowanych społeczne nie istnieje, on nie wie co będzie robił nawet jeśli będzie w placówce resocjalizacyjnej (jedynie perspektywa kilku dni). Zasada współpracy ze środowiskiem - praca z rodziną, szkołą, domem kultury, środowiskiem lokalnym z którego wywodzi się jednostka.
Metoda - sposób działania za pomocą, którego można dokonać określonych, pożądanych z punktu widzenia celów wychowania, zmian w sytuacjach wychowawczych. Obiekty wychowawcze - wychowanek, wychowawca, warunki, czynniki determinujące. Fakty wychowawcze - budujące rzeczywistość wychowawczą, kompleksy zdarzeń, wzajemne wpływy, relacje.
Działalność resocjalizacyjna :
zmiana do trwałej zmiany w sferze zachowań
powinna oduczać destrukcyjnych zachowań
powinna uczyć konstruktywnego uczestnictwa w życiu społecznym
Metody resocjalizacji , to sposoby realizacji określonych zadań, wykorzystujące prawidłowości zachowania się człowieka w sytuacjach społecznych - S. Górski . Metody resocjalizacji , to uświadomienie, dające się powtórzyć sposoby posługiwania się środkami, które wskazane są przez odpowiednie techniki zgodne z przyjętą strategią - Cz. Czapów .
Klasyfikacja metod resocjalizacji :
kryterium - środki jakimi dysponuje wychowawca wg S. Górskiego:
osobiste walory własne lub innych osób (umiejętności, zdolności, cechy charakteru)
sytuacje społeczne
grupy formalne lub nieformalne (do których chciałby należeć wychowanek)
elementy kultury
kryterium - środki jakimi dysponuje wychowawca:
metody oddziaływania bezpośredniego
metody oddziaływania pośredniego
Antropotechnika wychowania resocjalizującego:
Zbiór reguł postępowania przy wykorzystaniu różnego rodzaju więzi między wychowawcą, a wychowankiem.
Typy antropotechniki:
interakcja grupowa
interakcja dwuosobowa
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)