Zasada demokratycznego państwa.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 756
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zasada demokratycznego państwa. - strona 1 Zasada demokratycznego państwa. - strona 2

Fragment notatki:

ZASADA DEMOKRATYCZNEGO PAŃSTWA PRAWNEGO Historia i idea idea państwa prawnego stworzona została w niemieckiej doktrynie XIX w. , ale pełne urzeczywistnienie znalazła w Ustawie Zasadniczej RFN z 1949 r.; pojęciu „państwo prawne” można przypisać szereg znaczeń , z jednej strony traktowane jest jako suma zasad ustrojowych, a w pierwotnym znaczeniu, w aspekcie wąskim, formalnym dot. nakazu przestrzegania prawa przez wszystkich adresatów, przede wszystkim przez organy państwowe (art. 7 - organy władzy publicznej działają na podstawie i w granicach prawa);
w Polsce wprowadzona przez nowelę grudniową z 1989 r., a obecnie zawarta w art. 2 zasada jest identycznie sformułowana co wtedy w art. 1, co doprowadziło TK do utrzymania w mocy poprzednich swoich wypowiedzi na ten temat, choć ograniczył odnalezione zasady tylko do tych, które wciąż nie zostały w Konstytucji wymienione (a dotyczą metod działania władzy publicznej), a pominą te, które znalazły już swoje miejsce (jak prawo do sądu, prawo do prywatności, wyłączność ustawy w ustanawianiu przepisów prawa odnoszących się do praw i wolności, itd.);
wykładnia tej zasady wg TK skupiała się na stanowieniu prawa, co doprowadziło do uznania, że nieodzownym elementem demokratycznego państwa prawnego są Z asady P rzyzwoitej Legislacji , dla których podstawą jest Z asada Ochrony Zaufania Obywatela do Państwa (= zasada lojalności państwa do obywatela ), która wyznacza minimum reguł uczciwości (zakaz ustanawiania pułapek na obywatela), opierając się na Zasadzie Pewności Prawa ( bezpieczeństwa prawnego ), które wyraża się w stanowieniu norm nienagannych z punktu widzenia techniki legislacyjnej i szanowaniu istniejących stosunków prawnych. W ramach tej ogólnej zasady zaufania TK sformułował szereg wymogów stanowienia prawa: zakaz wstecznego działania prawa , a dokładnie lex severior retro non agit , co zależy też od dziedziny prawa - bezwzględny zakaz w prawie karnym (art. 42 ust. 1), czy prawie podatkowym, a także od istnienia „zupełnie wyjątkowych okoliczności” , takich jak np. realizacja konstytucyjnej wartości ważniejszej od chronionej zakazem retroakcji, czy natury normowanych stosunków . Podobnie stanowi SN uznając zasadę tą za „kanon podstawowych dyrektyw państwa prawnego”. nakaz ustanawiania odpowiedniej vacatio legis - zarówno ustawa o ogłaszaniu aktów normatywnych i innych aktów prawnych jak i orzecznictwo TK uznają, że odstępstwo od 14 dniowego vacatio legis dopuszczalne jest w przypadku istotnych okoliczności , albo gdy nowe przepisy nie wymagają takiego okresu . Ale wszędzie tam gdzie nowe przepisy dot. obywateli należy zastosować „odpowiedni” czas, który może być nawet dłuższy niż 14 dni . ochrona praw nabytych i interesów w toku - dotyczy praw nabytych słusznie

(…)

… i nie może to być nagminne.;
zasada proporcjonalności (zakaz nadmiernej ingerencji) - dot. treści stanowionego prawa i zawiera nakaz, by dla przyjętego celu stosować tylko te środki, które są niezbędne dla jego realizacji (proporcjonalne);
hierarchiczna budowa systemu źródeł prawa powszechnie obowiązującego - :
nadrzędność konstytucji i system procedur gwarantujących jej ochronę;
zwierzchnictwo ustawy i jej wyłączność…
… groźby kryzysu gospodarczego dopuszczalne jest zamrożenie wynagrodzeń, czy waloryzacja rent i emerytur. Dotyczy też tzw. ekspektatyw nabycia praw, ale tylko tzw. maksymalnie ukształtowanych, tzn. gdy spełnione są już wszystkie przesłanki ustawowe nabycia praw pod rządami danej ustawy. Dodatkowym czynnikiem ocenianym pod kątem ograniczenia tej zasady jest, na ile oczekiwania jednostki dot. ochrony praw…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz