Fragment notatki:
Dzięki zapoznaniu się z jej treścią możemy poszerzyć wiedzę na takie tematy, jak: metodologiczne podstawy zarządzania, reengeneering, lean managment, marketing wewnętrzny, funkcje zarządzania, cele reklamy.
Część I. Metodologiczne podstawy zarządzania Metodologia organizacji i zarządzania
podstawowe pojęcia z zakresu metodologii organizowania (zasada, metoda, technika, cykl życia metod)
podejście organizatorskie (diagnostyczne, prognostyczne) Podejście diagnostyczne i prognostyczne w rozwiązywaniu problemów z dziedziny organizacji i zarządzania . Każde z tych podejść może mieć mieć charakter bardziej lub mniej systemowy lub sytuacyjny .Przy podejściu diagnostyczny punktem wyjścia jest istniejący stan w interesującym nas obszarze . Zmieniając ten stan tworzy się projekt odpowiadający wymaganiom określonej przyszłości . Podejście prognostyczne charakteryzuje się postępowaniem odwrotnym . Wychodzi się w nim od modelu idealnego ( idealnego pewnym sensie utopijnego ) utworzonego na podstawie danych warunków ( technicznych , społecznych itd.) w podległej przyszłości a następnie urealnia się go . S->P podejście diagnostyczne W->P podejście prognostyczne Podejście diagnostyczne wywodzi się z klasycznej metodologi zapoczątkowanej przez F.Taylora . Metoda ta obejmuje 4 etapy postępowania.
1) podział badania procesu na jak najmniejsze elementy 2)obserwacja i pomiar 3)analiza rozdrobionego procesu pod kątem wyeliminowania elementów zbędnych 4)uporządkowanie procesu i ustalenie czasu trwania czynności Procedura postępowania składa się z 3 etapów :
Faza wstępna ( wybór przedmiotu badania oraz określenie celu o zakresu badania ) Faza podstawowa ( 1. Rejestracja stanu faktycznego 2. Krytyczna ocena i analiza stanu faktycznego 3. zaprojektowanie nowego i ulepszonego rozwiązania )
Faza końcowa (1. Wdrożenie nowego ulepszonego rozwiązania 2. zanikająca kontrola rezultatów ) Praktycznym przykładem podejścia diagnostycznego jest analiza SWOT ( mocnych i słabych szans ) [ sila , słabość , szanse , zagrożenia ] Punktem wyjścia jest znalezienie odpowiedzi na pytania jacy jesteśmy? Jaka jest obecna organizacja ? Jakie są jej silne i słabe strony ? Z jakimi zagrożeniami musi się ona liczyć ? Jakie szanse może wykorzystać ?
Głównym celem SWOT jest dopasowanie przedsiębiorstwa do pojawiających soę w otoczeniu szans na dalszy rozwój lub przetrwanie . Zasadnicza część diagnostyczna analizy SWOT polega na określeniu silnych i słabych stron firmy oraz zewnętrznych tworzonych przez otoczenie szans i zagrożeń . Mocne i słabe strony zależą od kadry pracowniczej . Mocna stroną firmy są przedewszytkim jej właściwości zasoby , specyficzne umiejętności oraz inne spekty odróżniające je w sposób pozytywny od innych firm . Słabości to przeciwieństwa atutów , to te aspekty , które ograniczają sprawność funkcjonowania przedsiębiorstwa . Szanse i zagrożenia zależą od czyników zewnętrznych , czyli takich na które firma nie ma wpływu . Analiza szans i zagrożeń polega na identyfikacji dynamiki dostawców , odbiorców , aktualnej i potencjalnej konkurencji .
(…)
… umożliwia spojrzenie na organizację z 4 perspektyw.
Klienta (odbiorcy, konsumenta)
Wewnętrznych procesów
Rozwoju (innowacji)
Finansowej
Zasoby zarządzania strategicznego są ogólnymi wytycznymi, które kształtują zarówno myślenie strategiczne jak i sposób zarządzania organizacją w istniejących warunkach.
Podstawowe zasady zarządzania strategicznego:
zasada celowości - formułowanie wizji i misji organizacji oraz systemu drzewa celów, zadań i wyników
zasada myślenia strategicznego - rozwiązywania dzisiejszych problemów z punktu widzenia przyszłości (wizji)
zasada podejście systemowego i kompleksowego, tj. traktowania organizacji jako układu wielowymiarowego o powiązaniach wewnętrznych i zewnętrznych, które determinują jej działania
Rodzaje strategii
Ze względu na obszar, który obejmuje strategia, wyróżnia…
….
Procesowo zarządzanie strategiczne łączy ze sobą:
zarządzanie techniczne
zarządzanie ekonomiczno-finansowe
zarządzanie potencjałem pracy (zatrudnieni ludzie i ich kwalifikacje)
zarządzanie kulturą organizacyjną
Zarządzanie strategiczne (zintegrowane, kompleksowe) opera się na idei dopasowania organizacji do otoczenia (środowiska), a tam, gdzie to możliwe zdobywanie nad nim kontroli.
Opracowując system…
… i normowanie pracy, wartościowanie pracy, przestrzenne organizowanie pracy, koordynowanie pracy, analiza wartości)
nowoczesne koncepcje zarządzania (reengeneering, lean management, marketing wewnętrzny) reengeneering - Jest to fundamentalne przemyślenie od nowa i radykalne przeprojektowanie procesów w firmie, prowadzące do dramatycznej(przełomowej) poprawy osiąganych wyników (takich jak koszty, jakość, serwis…
… najnowszej suszarki z funkcją jonizacji często uświadamia jakąś część społeczeństwa, ze coś takiego jak jonizacja istnieje i ma wpływ na włosy. Sama reklama znacznie podnosi koszt produktu ale z drugiej strony zmniejszają się koszty związane z dystrybucją. Nowy produkt zawsze wyprze z rynku starszy i gorszy.
Wykład 5., zarządzanie, 26.11.2005 r.
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)