To tylko jedna z 6 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD II, 26II 2013
WIEDZA A INFORMACJA:
A.Tiwana określa wiedzę jako „działającą informację”.
* źródłem wiedzy napędzającej prestiż i bogactwo jest:
- wiedza zdobyta podczas studiów,
- umiejętność samodzielnego rozwiązywania problemów,
- podpatrywanie jak myślą badacze i posługują się metodami naukowymi,
- współudział w badaniach oraz wzajemne wspieranie się badań i nauczania.
* rodzaje wiedzy:
- wiedza odkryta- 20% wiedzy,
- wiedza cicha
DEFINICJE WIEDZY:
Konfucjusz- wiedza to znajomość tego co i jak powiedzieć oraz sposób rozwijania się i odnoszenia sukcesów ziemskich
Peter Drucker: wiedza to jedyny znaczący zasób, to środek do osiągnięcia społecznych i ekonomicznych rezultatów
D. Bell: przedstawiając w roku 1959 koncepcję społeczeństwa postindustrialnego zwraca uwagę na podstawową rolę informacji
J. Naisbitt: napisał „Megatrendy” w 1982 roku, wymienia trendy mające zmienić świat, wiedzę traktuje jako najważniejszy trend
A.Toffler: dominującym zasobem 3 fali niezbędnym dla rozwoju człowieka jest wiedza; wiedza to substytut w stosunku do pracy, kapitału i ziemi, wiedza kształtuje nowe stosunki gospodarcze
A.Toffler: wiedzę traktuje jako źródło władzy. Stwierdza, że wiedza jest najbogatszym źródłem władzy i kluczem do jej zdobywania
G.Gierszewska: wiedza to siła napędowa produktywności i rozwoju ekonomicznego, co prowadzi do nowego spojrzenia na rolę: informacji, technologii i uczenia się w realizacji zadań gospodarczych
Japończycy o wiedzy i informacji:
Nonaka i Takeuchi- informacja jest narzędziem odkrywania i budowania wiedzy. Kształtuje wiedzę przez to, ze coś so niej dodaje lub ją reorganizuje. Jest strumieniem wiadomości, natomiast wiedza jest jego wytworem, mającym źródło w przekonaniach i oczekiwaniach odbiorcy. Wiedza ujęta w ten sposób jest związana z ludzkim działaniem. WIEDZA A UMYSŁ
E.Skrzypek: wiedza to uporządkowane odwzorowanie stanu rzeczywistości w umyśle człowieka, postawy twórczej, kreowania nowych rozwiązań i procesów.
WIEDZA A DOŚWIADCZENIE
T.H.Dareport i L.Prusak określają wiedzę, jako płynną mieszankę ustrukturyzowanych doświadczeń, wartości informacji kontekstowej i pojmowania (czegoś), która tworzy strukturę do ewolucji oraz wcielania nowych doświadczeń i informacji
A.Tiwana: określa wiedzę jako „działającą informację”. Działanie oznacza: umiejętność podania informacji w odpowiednim czasie, miejscu i kontekście tak, aby każdego wspomagała w podejmowaniu odpowiednich decyzji.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)