To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYKŁAD III
21.10.2008
Wg Martza (?) zarządzanie zmianą wymaga 5 elementów:
Rozpoznanie potrzeby
Czynniki zewnętrzne- oddziaływanie korporacji
innowacje
czynniki wewnętrzne-
zmiana technologii
zmiana w cyklu życia produktu
zmiana w momencie zmiany kierownictwa
Planowanie i wdrażanie zmian- musimy podjąć następujące kroki:
Powołanie zespołu, który będzie się przygotowywał
Dokonanie analizy i zaplanowanie działań
Zasady realizacji zadań
szkolenia
Zaangażowanie- bez niego zmiana nie osiągnie sukcesu. Ważnym czynnikiem jest zaangażowanie w fazie przygotowania zmian. Im głębiej pracownicy uczestniczyli w planowaniu zmiany tym bardziej będą się angażować w jej wdrażanie.
Podtrzymywanie tempa i kierunków zmian- po pewnym czasie ta nowość zanika. Dlatego wdrażający zmiany muszą motywować pracowników by nie zapomnieli co wdrożyli, np. nagrody dla pracowników na dole i dla kadry kierowniczej za zachowanie zgodne z nowym ładem w organizacji.
Stałe doskonalenie zmian- gdy wprowadzamy cos nowego to trzeba szybko to zmieniać, poprawiać, udoskonalać. Zaangażowanie pracowników na najniższym szczeblu jest bardzo ważne bo to oni wymyślają innowacje, tu właśnie jest najwięcej pomysłów. Na wyższym szczeblu innowacji jest zdecydowanie mniej.
Profesor Kotter obserwował 100 firm które dokonywały zmian.
8 podstawowych błędów popełnianych podczas wdrażania zmian:
Niedostateczne uświadomienie pracowników o konieczności wdrażania zmian- bez uświadomienia nie ma wdrażania.
Stworzenie niedostatecznie silnej pozycji lidera czyli zbyt mało ludzi szanowanych w zakładzie. Brak odpowiednio dobranych liderów.
Brak wizji, zmieniamy ale nie mamy jasno określonego punktu dojścia. Powinniśmy patrzeć na to jak chcemy żeby firma wyglądała za 10 lat.
Nieadekwatna publikacja wizji-ludzie na niższym szczeblu.
Nie usunięcie przeszkód utrudniających realizowanie wizji- błędy, warunkiem praktycznego, strategicznego wdrażania strategii decyzji strategicznych są:
Dokonanie zmian strukturalnych
Kultura organizacji
Brak systematycznego planowania i kreowania szybkich sukcesów.
Zbyt szybkie świętowanie zwycięstwa. Już się cieszymy ze wzrostu przychodów ale jeszcze nie policzyliśmy kosztów.
Brak zakotwiczenia zmian w kulturze organizacyjnej. Jeśli zmiany nie zostaną przetransponowane w wartości to nie ma szans by utrzymać dobry poziom. Chodzi o postawy, poglądy i wartości pracowników. Kultura organizacyjna zmienia się w długim czasie, jest to bardzo trudna zmiana.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)