Zarządzanie międzynarodowe - wykład 15

Nasza ocena:

3
Pobrań: 147
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie międzynarodowe - wykład 15 - strona 1 Zarządzanie międzynarodowe - wykład 15 - strona 2

Fragment notatki:

dr U. Skurzyńska - Sikora, Zarządzanie międzynarodowe, WYKŁAD 15, (sem V)
Nearshoring - przeniesienie funkcji biznesowych za granicę do kraju nieodległego w sensie geograficznym
Inshoring - przyjmowanie do realizacji usług z krajów zewnętrznych
Bestshoring - wybór najlepszej lokalizacji wykonywania procesów biznesowych
Offshoring ściśle łączy się z analizą i zarządzaniem łańcuchem wartości przedsiębiorstwa. Wymaga nowego spojrzenia na projektowanie organizacyjne w celu wyodrębnienia kluczowych kompetencji oraz wydzielenia tych operacji które efektywniej mogą być realizowane przez inny zagraniczny podmiot lub własną filię zagraniczną.
Offshoring ze względu na to, że przesunięcia operacji za granicę prowadzi do redukcji zatrudnienia w kraju macierzystym (przynajmniej w krótkim okresie) niektórzy definiują offshoring jako „proces eksportowania miejsc pracy za granicę, często do lokalizacji o niższych płacach”.
Offshoring produkcyjny to przeniesienie wytwarzania określonego produktu lub wybranej fazy procesu produkcyjnego za granicę. Produkcyjny Offshore outsourcing wiąże się z poddostawcami określonymi również wytwarzaniem na zlecenie. Głównymi determinantami jego rozwoju był spadek kosztów transportu i poprawa logistyki transportu.
Offshoring usługowy oznacza relokację świadczenia usług biznesowych za granicę. Offshoring produkcyjny dotyka pracowników o niskich kwalifikacjach. Offshoring usługowy prowadzi do utraty miejsc pracy przez wysoko wykwalifikowanych pracowników w kraju relokującym. Offshoring usługowy obejmuje wiele usług zarówno o niskiej wartości dodanej jak i wymagających wysokich kwalifikacji.
Nie wszystkie rodzaje funkcji biznesowych można skutecznie relokować za granicę. Przesłankami ich przesunięcia czy to w obrębie własnego przedsiębiorstwa do podmiotu zewnętrznego jest spełnienie pewnych warunków.
Przesłanki przesunięcia - offshoring:
Realizację usługi umożliwia technologia teleinformatyczna
Wynagrodzenie za świadczenie usług jest niższe za granicą niż w kraju macierzystym
Offshoring - powody relokacji funkcji biznesowych:
Chęć obniżenia kosztów świadczenia usług w lokalizacjach o niskich kosztach pracy
Poprawienie jakości świadczenia usług poprzez dostęp do kwalifikacji zagranicznej siły roboczej
Uzyskanie dostępu do rynku
Integracja działań w celu osiągnięcia efektów skali
Offshoring bariery:
Konieczność koordynacji rozfragmentaryzowanego łańcucha wartości w różnych strefach czasowych, geograficznych i kulturowych - firmy muszą posiadać odpowiednią infrastrukturę
Podejmowanie ryzyka gospodarczego i politycznego kraju lokaty


(…)

… związków zawodowych, które postrzegają offshoring jako eksportowanie miejsc pracy a zatem zagrożenie dla krajowego rynku pracy
Brak jednolitych międzynarodowych standardów w zakresie ochrony danych osobowych

... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz