To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zarządzania jakością w Gminie Stalowa Wola 4.1. Etapy wdrażania SZJ 4.1.1. Podjęcie prac zmierzających do stworzenia systemu zarządzania jakością zgodnego z normą ISO 9001 Potrzebę stworzenia sprawnego systemu zarządzania jakością w gminie zauważono wlatach 90 - tych. Suma szacowanych korzyści płynących z wdrażania systemu była zdecydowanie większa niż suma przewidywanych nakładów, podjęto decyzje o jego wdrażaniu.
Zakładano osiągnięcie następujących korzyści:
większe zadowolenia społeczności lokalnej z usług świadczonych przez gminę,
wzrost zaufania do urzędu i urzędników,
uzyskanie wyższej sprawności,
wzrost motywacji pracowników do samodoskonalenia i współodpowiedzialności za efekty pracy gminy,
poprawa wizerunku gminy Stalowa Wola,
poprawa przepływu informacji zarówno w urzędzie jak i urzędu z otoczeniem,
wzrost wiedzy pracowników,
prawidłowość ( niezawodność) załatwiania indywidualnych spraw obywateli.
Podstawowymi wątpliwościami były:
ryzyko zbytniego rozwoju biurokracji, spowodowanej przez dużą ilość wymogów formalnych, związanych z dokumentowaniem działań związanych z zarządzaniem jakością nie spowoduje
brakach środków finansowych we wszystkich sferach działalności gminy specyficzne nastawienie sceptyczne nastawienie części pracowników do zagadnień związanych z nowym sposobem zarządzania,
ryzyko zbyt priorytetowego traktowania przez pracowników zadań związanych z wdrożeniem kosztem pogorszenia załatwiania przez nich indywidualnych spraw obywateli (np. wydłużenie terminów załatwiania spraw w wyniku obciążenia pracowników dodatkowymi zadaniami). 4.1.2. Założenia przyjęte przy wdrażaniu systemu zarządzania jakością wg ISO 9001 w gminie Stalowa Wola W wyniku przeprowadzanej oceny stanu zarządzania w UM Stalowa Wola(wg raportu z auditu wstępnego), stwierdzono istnienie ustalonych, w wielu wypadkach zwyczajowo - mimo istnienia wielu regulacji prawnych - sposobów prowadzenia działalności w zakresie ustawowych zadań gminy. Z tego powodu budowa i wdrażanie systemu zarządzania jakością w urzędzie gminy, wymagała podjęcia szeregu działań wynikających z teorii zarządzania i wymagań normy ISO:
Zdefiniowania wymagań i oczekiwań mieszkańców związanych z funkcjonowaniem UM i usługami świadczonych przez UM w zakresie:
czasu oczekiwania i trwania usług,
relacji klient - urzędnik (konieczność istnienia pierwszego kontaktu; dostępność; sposób traktowania),
dyskrecji i poufności,
niezawodności,
informacji o zaawansowaniu realizacji usługi,
potrzeby informowania klientów o wymaganiach związanych z usługą przed rozpoczęciem jej realizacji.
(…)
… się 19 października 2000 r., odbyło się uroczyste wręczenie certyfikatu ISO 9002 nadanego przez PCBC Prezydentowi Miasta Stalowa Wola, w którym to urzędzie Umbrella przeprowadziła cały proces wdrożenia systemu. Urząd Miasta Stalowa Wola jest szóstym urzędem administracji samorządowej (Dzierżoniów, Kwidzyn, Bielsko - Biała, Gliwice i Powiat Racibórz), które wdrożyło i uzyskało certyfikat systemu jakości…
… . Problemem wszystkich urzędów administracji samorządowej jest współpraca pomiędzy komórkami organizacyjnymi a często ich brak.
Uporządkowania zasad okresowych ocen pracowników i ich rozwoju.
Całego szeregu uwag w zakresie nadzoru nad dokumentacją, obiegu pism w UM, stosowania aktualnych przepisów prawa, prowadzenia działań doskonalących wynikających z wymagań szczegółowych norm ISO.
Część wyżej wymienionych…
…. Aby sprostać oczekiwaniom członków wspólnoty gminnej władze lokalne muszą przedsiębrać coraz to nowe kroki. W Stalowej Woli uznano, że zasady funkcjonowania administracji samorządowej należy dostosować do wymagań nowych czasów. Polskie dążenia do wspólnoty z Europą wymagają stałego postępu w dążeniu do pełnego zaspokojenia potrzeb mieszkańców. Realizacji tego zadania służyła praca nad zbudowaniem systemu jakości zgodnego z normą PN ISO - 9002. Rada Miejska Stalowa Wola we wrześniu 1999r. wyraziła zgodę na wdrożenie systemu zarządzania jakością w stalowowolskim Urzędzie Miasta czego konsekwencją było podpisanie umowy z firmą Umbrella Projekt. Wstępny audit, przeprowadzony pod nadzorem konsultanta z Wielkiej Brytanii (gdzie zarządzanie jakością w gminach jest sprawą powszechną) przyniósł pomyślną ocenę…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)