Zapewnienie różnorodności programowej, prawo Hotellinga, koncentracja mediów - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 98
Wyświetleń: 658
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zapewnienie różnorodności programowej, prawo Hotellinga, koncentracja mediów - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Zapewnienie różnorodności programowej Różnorodność programowa jest dobra dla społeczeństwa - słuchacze powinni mieć możliwie jak największy wybór Chodzi nie tylko o możliwość wyboru różnorodnej muzyki, ale także o dostępność różnych idei, zróżnicowanie stanowisk w debacie publicznej, etc. Trudno jest zmusić nadawców do stosowania różnorodnych formatów radiowych, lepiej by ich decyzja wynikała z rachunku ekonomicznego Czy należy przydzielać częstotliwości radiowe jak największej czy jak najmniejszej liczbie niezależnych podmiotów (przepisy regulujące koncentrację mediów)? Tradycyjny sposób myślenia o koncentracji mediów Należy stosować przepisy zabraniające koncentracji mediów i dbać o to by stacje radiowe miały różnorodnych właścicieli Przepisy te mogą np. zabraniać posiadania więcej niż jednej stacji radiowej na danym terytorium Zgodnie z tym tokiem myślenia, jeśli każda stacja radiowa będzie miała innego właściciela, wówczas oferowane będą różnorodne programy i cel ustawodawcy zostanie osiągnięty Argumenty zwolenników zniesienia przepisów zabraniających koncentracji Prawo Hotellinga (Principle of Minimum Differentiation) W sytuacji gdy pewne grupy odbiorców są liczniejsze niż inne (np. słuchacze muzyki pop), wówczas stacje kontrolowane przez różnorodnych właścicieli będą duplikować swoje formaty Wyobraźmy sobie rynek radiowy, na którym jest 90 tysięcy słuchaczy muzyki pop oraz 10 tysięcy słuchaczy muzyki klasycznej. O utworzenie stacji radiowej stara się 5 nadawców, lecz możliwe jest przydzielenie jedynie 2 koncesji. Założenia: a) nie istnieją przepisy zabraniające koncentracji; b) każdy ze zwycięzców procesu koncesyjnego chce maksymalizować swoje audytorium Prawo Hotellinga w praktyce Jeśli koncesje zostaną przydzielone dwóm różnym firmom, wówczas każda z nich stworzy stację radiową nadającą taki sam repertuar (muzykę pop) - każda ze stacji będzie mieć po 45 tysięcy słuchaczy, a 10 tysięcy fanów muzyki klasycznej przestanie słuchać radia Jeśli koncesje zostaną przydzielone jednej firmie, wówczas stworzy ona dwie stacje radiowe: jedną nadającą muzykę pop (90 tysięcy słuchaczy) i drugą nadającą muzykę klasyczną (10 tysięcy słuchaczy) Która sytuacja jest pożądana ze społecznego punktu widzenia? ... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz