Historia radia-opracowanie

Nasza ocena:

3
Pobrań: 161
Wyświetleń: 847
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Historia radia-opracowanie - strona 1 Historia radia-opracowanie - strona 2 Historia radia-opracowanie - strona 3

Fragment notatki:

Historia radia:
lata 20 i 30 XX w. Pierwsze komercyjne stacje radiowe pojawiły się w
USA w 1922 r. (w Polsce w 1926 r.) Funkcjonująca już wówczas od dłuższego czasu
branża fonograficzna notowała właśnie w USA swoje rekordowe poziomy sprzedaży. W 1921 r. sprzedaż nagrań w USA osiągnęła wartość 106 milionów USD Wartości tej nie udało się przekroczyć przez kolejne 24 lata - jako jedną z przyczyn wskazuje się konkurencję pomiędzy radiem a wytwórniami muzycznymi.
W latach Wielkiego Kryzysu lat 30. radio stało się dla słuchaczy źródłem darmowej muzyki.
W efekcie kryzys uderzył przede wszystkim w branżę fonograficzną (wiele wytwórni zbankrutowało). W efekcie firmy fonograficzne postrzegały wówczas stacje
radiowe jako konkurentów i starały się im utrudniać funkcjonowanie. Było to realizowane np. poprzez odmowę dostarczania nagrań do stacji radiowych oraz umieszczanie na płytach
zastrzeżeń typu „Not Licensed for Radio Broadcast” - „Nie udziela się licencji na nadawanie w radiu”.
W latach 40. XX w. radio w USA zdominowane było przez cztery ogólnokrajowe sieci oraz szereg związanych z nimi stacji lokalnych Utwory muzyczne nadawane w amerykańskich
stacjach radiowych grane były na żywo przez fizycznie obecnych w studiu radiowym muzyków Muzycy ci mogli nie mieć nic wspólnego z faktycznymi twórcami owych dziesięciu największych hitów tygodnia. Mieli oni za zadanie zagrać na żywo wszystko to, co nadawane było na antenie Sytuacja zaczęła się zmieniać po roku 1940 gdy muzyk Paul
Whiteman wspierany przez wytwórnię RCA wytoczył stacji radiowej WBO Broadcasting proces sądowy celem zabronienia tej stacji nadawania jego nagrań. Sąd apelacyjny w Nowym Jorku orzekł jednak, że nie ma podstaw by zabronić komukolwiek nadawania nagrań, jeśli
wcześniej zostały one oficjalnie wprowadzone do sprzedaży. Od tamtego czasu stacje radiowe bez obaw mogły nadawać muzykę z płyt, co w niedługim czasie stało się podstawą
programu wielu stacji radiowych w USA.
W latach 50. XX w. radio musi stawić czoła konkurencji telewizji, co skutkuje zwiększeniem udziału programów muzycznych oraz pojawieniem się instytucji DJ-a Od lat 50. XX w. wytwórnie muzyczne już wiedzą, że nadawanie muzyki w radiu jest jedną z najlepszych form
promocji i bardzo mocno zabiegają o to by ich artyści byli obecni na antenie. Zmiany w radiu są jedną z przyczyn rewolucji dokonującej się na rynku muzycznym w USA w latach 50. XX w. Jakie są inne przyczyny (zob. literatura do tematu 6 i 7)?
Relacje branży fonograficznej i radia całkowicie zmieniają charakter - wytwórnie muzyczne
orientują się, że nadawanie muzyki w radiu jest wyjątkowo skuteczną formą promocji nagrań i


(…)

…. słuchacze muzyki pop), wówczas stacje kontrolowane
przez różnorodnych właścicieli będą duplikować swoje formaty. Wyobraźmy sobie rynek radiowy, na którym jest 90 tysięcy słuchaczy muzyki pop oraz 10 tysięcy słuchaczy muzyki
klasycznej. O utworzenie stacji radiowej stara się 5 nadawców, lecz możliwe jest przydzielenie jedynie 2 koncesji. Założenia: a) nie istnieją przepisy zabraniające
koncentracji; b) każdy ze zwycięzców procesu koncesyjnego chce maksymalizować swoje audytorium
Prawo Hotellinga w praktyce
Jeśli koncesje zostaną przydzielone dwóm różnym firmom, wówczas każda z nich stworzy stację radiową nadającą taki sam repertuar (muzykę pop) - każda ze stacji będzie mieć po 45 tysięcy słuchaczy, a 10 tysięcy fanów muzyki klasycznej przestanie słuchać radia
Jeśli koncesje zostaną przydzielone jednej firmie, wówczas stworzy ona dwie stacje radiowe: jedną nadającą muzykę pop (90 tysięcy słuchaczy) i drugą nadającą muzykę klasyczną (10 tysięcy słuchaczy) Która sytuacja jest pożądana ze społecznego punktu widzenia?
Radio jako “secondary medium”
Nadawcy nie interesuje czy w istocie słuchasz radia, ważne jest by było ono włączone i odbierało jego stację Z jednej strony radio towarzyszy słuchaczom…
… by wyżej wymienionych pytań gdyby
liczba dostępnych częstotliwości radiowych była nieograniczona. Jest ona jednak unikalnym dobrem (dopóki używana jest tradycyjna technologia), co generuje problemy ekonomiczne
Przydział częstotliwości
W początkach radiofoniii przydział częstotliwości był decyzją administracyjną - nadawcy praktycznie nie płacili za przydzielone częstotliwości Ronald Coase w 1959 r…
… i tak będą robić wszystko by ich utwory znalazły się na antenie (ma to dla nich wymierną wartość ekonomiczną). Jeśli np. nadanie utworu zwiększy zyski wytwórni muzycznej o 1000 USD, wówczas racjonalnym jest przekazanie stacji radiowej jako payola kwoty aż do 999 USD by utwór został wyemitowany na antenie (najlepiej by wszedł na playlistę) Coase uważa, że zakaz obowiązujący w USA od 1960 r. prowadzi do licznych…
… ryzyka nadawania nowych nagrań, jeśli badania wykazują, że słuchacze oczekują znanych im przebojów. Nie są również skłonne ulegać zachętom i naciskom ze strony wytwórni muzycznych, jeśli badania wykażą, że słuchaczom nie podobają się proponowane przez wytwórnię nagrania.
Populistyczny dobór repertuaru - podstawowym celem stacji radiowej jest nadawanie takiej muzyki, jakiej oczekują słuchacze…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz