Zakres działania i zadania jednostek samorządu terytorialnego.

Nasza ocena:

5
Pobrań: 203
Wyświetleń: 952
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zakres działania i zadania jednostek samorządu terytorialnego. - strona 1 Zakres działania i zadania jednostek samorządu terytorialnego. - strona 2

Fragment notatki:

ZAKRES DZIAŁANIA I ZADANIA JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zakres działań samorządu → w Konstytucja wytyczna, by była to istotna część zadań publicznych oraz ustanowienie domniemania kompetencyjnego na rzecz samorządu terytorialnego → ważne 2 płaszczyzny :
rozdział zadań między samorząd a administrację rządową ;
rozdział zadań pomiędzy poszczególnymi jednostkami samorządu terytorialnego ; zadania z zakresu administracji publicznej dzielą się na: zadania zastrzeżone - w całości pozostawione organom adm. rząd.; zadania wykonywane przez samorząd terytorialny ; zadania własne → to zadania przynależne samorządowi (aspekt przedmiotowy) i przez niego wykonywane (aspekt podmiotowy) . Wykonywane we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność , kontrola dokonywana przez organy rządowe ograniczona do kryterium legalności , a finansowane ze środków własnych i subwencji . Wg Konstytucji są to zadania publiczne służące zaspokajaniu potrzeb wspólnoty samorządowej , a dopiero ustawy samorządowe doprecyzowują ich zakres, podając przykładowe katalogi, np. w usg można podzielić je na 4 grupy:
infrastruktura techniczna (drogi, wodociągi, komunikacja publiczna);
infrastruktura społeczna (szkolnictwo podstawowe, ochrona zdrowia, opieka społeczna);
porządek i bezpieczeństwo publiczne (ochrona przeciwpożarowa, sanitarna);
ład przestrzenny i ekologiczny (gospodarka terenowa i ochrona środowiska);
to tylko wyliczenie przykładowe, a dokładnego rozdziału zadań pomiędzy gminy a rząd dokonała I ustawa kompetencyjna , a pomiędzy województwo i powiat a rząd II ustawa kompetencyjna ;
Konstytucja nakazuje, by każda ustawowa zmiana kompetencji i zadań pociągała za sobą zmiany w zakresie podziału dochodów publicznych ; zadania zlecone → to zadania przynależne administracji rządowej, ale wykonywane przez samorząd i poddane innym rygorom prawnym : sposób określenia zadań zleconych - zakres wyznaczony przez ustawy kompetencyjne, ale możliwe też zawieranie porozumień między samorządem a adm. rząd., choć Konstytucja pozwala na to, tylko jeżeli wynika to z uzasadnionych potrzeb państwa; sposób finansowania - samorząd musi otrzymać środki na realizację zadania; określenie środków nadzoru i weryfikacji aktów i decyzji adm. podjętych w ramach tych zadań; rozdział pomiędzy jednostkami samorządowymi → najważniejsze znaczenie ma art. 164 stanowiący, iż gmina jest podstawową jednostką samorządu terytorialnego i dający jej domniemanie kompetencyjne , więc utworzenie województw i powiatów uszczupliło zadania i kompetencje adm. rządowej, a nie odebrało je gminom;
samorząd realizuje swoje zadania

(…)

… pozabudżetowych, a mechanizm ich wyliczania i rozdzielania jest jasny i jednostka wie ile jej się należy, np. dla gmin subwencja ogólna, w ramach której najwięcej dostaje na oświatę;
dotacje - środki przekazane z budżetu centralnego i funduszy pozabudżetowych na zadania zlecone oraz (duży stopień uznawalności) na inne cele i mogą być zużywane tylko na cele, na które zostały przyznane;
gwarancją konstytucyjną jest zapewnienie samorządowi odpowiednich dochodów:
gwarancja formalna - źródła dochodów ustalane w ustawie, a wg TK regulacje dot. źródeł finansowania muszą odpowiadać wymogom przyzwoitej legislacji, czyli nie mogą mieć działania wstecznego i muszą mieć odpowiednie vacatio legis;
gwarancja materialna:
nakaz, by udział w dochodach odpowiadał zakresowi przyznanych zadań (bogate orzecznictwo TK w tej sprawie…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz