To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zahamowanie psychoruchowe (hipoaktywność). ADHD I ZAHAMOWANIE PSYCHORUCHOWE TO NIE SĄ ZABURZENIA EMOCJONALNE! ONE (ZABURZENIA POZNAWCZE) MOGĄ POWODOWAĆ ZABURZENIA EMOCJONALNE. W DRUGĄ STRONĘ - ZABURZENIA EMOCJONALNE MOGĄ TEŻ WPŁYWAĆ NA ZABURZENIA POZNAWCZE. ZABURZENIA POZNAWCZE ZABURZENIA EMOCJONALNE Hipoaktywność (zahamowanie psychoruchowe)
Ok. 5% uczniów; grupa niejednorodna pod względem patomechanizmu zaburzenia
Związek z zahamowaniem mogą mieć doświadczenia (ostra krytyka, ośmieszenie, zagrożenie związków emocjonalnych, kary fizyczne)
Na dzieci z ADHD zwraca się uwagę (działają gwałtownie impulsywnie), a na te dzieci nie zawsze zwraca się uwagę (uważa się je po prostu za dzieci grzeczne)
Objawy w okresie wczesnego dzieciństwa i wieku przedszkolnym
Brak odchyleń od normy ok. 32 %
Wzmożona lub osłabiona pobudliwość
Zaburzenia snu, łaknienia
Nademotywność
Nadruchliwość, niepokój, tiki
Zachowania kompulsywne
Symptomy hipoaktywności:
Sfera ruchowa
Ogólnie zmniejszona ekspansja ruchowa; ograniczony dynamizm ruchowy; niezgrabność - mała płynność ruchów
Mniejsza ruchliwość - ograniczona aktywność ruchowa; brak spontaniczności i zachowań charakterystycznych dla dzieci - nie krzyczą, nie skaczą, nie zaczepiają rówieśników, stoją nieruchomo, chodzą powoli
Problemy z liczbą, szybkością, precyzją ruchów
Opóźniona reakcja na polecenia
Sfera poznawcza
Spowolniały sposób reagowania intelektualnego przy dobrym poziomie funkcji poznawczych
Utrudniony odbiór informacji z powodu stałej spostrzegawczości/ problemy ze spostrzeganiem, zapamiętywaniem, przypominaniem (skupiają się tylko na jednej rzeczy, nie potrafią jednocześnie słuchać i przepisywać, ale też jeśli tylko przepisują - nie zawsze rozumieją to, co piszą)
Wolne kojarzenie faktów
Spowolniały sposób wypowiadania się (zanim dopowie do końca - nikt już go nie słucha; otrzymuje informacje zwrotne, co inni sądzą o jego wypowiedzi; jeśli nie będziemy z tym dzieckiem nad tym pracować, może przestać mówić w ogóle)
Sfera emocjonalno- uczuciowa i społeczna
Osłabione reakcje emocjonalne na bodźce - rzadko wybuchają gniewem, płaczem; reakcje emocjonalne są odroczone
Ograniczona mimika, gestykulacja, komunikacja werbalna - sprawiają wrażenie obojętnych, apatycznych
Sprawiają wrażenie biernych społecznie (ograniczone są ich procesy aktywności zewnętrznej; przykład - pani prosi o zrobienie gazetki, zgłaszają się wszystkie dzieci, a on nie; ale jeśli poprosimy konkretnie to dziecko to dobrze wywiąże się ze swoich obowiązków - jeśli będzie odpowiednio stymulowane to bierność społeczna będzie mniej widoczna)
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)