To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym Czym jest grupa? Grupa składa się co najmniej dwóch osób, które: Wchodzą z sobą w interakcje; Są współzależne w tym sensie, że ich potrzeby i cele skłaniają jej członków do współdziałania. Wspólne cele Czy można pogodzić cele indywidualne z celami organizacji? ORGANIZACJA PRACOWNIK Organizacja bez pracowników nie może funkcjonować, natomiast pracownik nie może istnieć bez organizacji. Cele są rozbieżne, ale w drugiej strony muszą wzajemnie współdziałać, aby osiągnąć swoje cele. Normy społeczne Zasady określające jakie zachowania są akceptowane; Normy oficjalne – zawarte w statutach, kodeksach, regulaminach, przepisach itp. Normy nieoficjalne – niepisane, często niezwerbalizowane ustalenia członków danej grupy dotyczące zachowania. Normy nieoficjalne jako element kultury organizacyjnej ARTEFAKTY WARTOŚCI ZAŁOŻENIA Role społeczne Wspólne oczekiwania członków grupy względem zachowań konkretnych osób. Role oficjalne – związane z wykonywanym stanowiskiem. Role nieoficjalne – związane z cechami osobowości. Spójność grupy Cechy grupy, które zbliżają do siebie jej członków i przyczyniają się do wzajemnej sympatii. Czynniki wpływające na spójność grupy: Bliskość przestrzenna Podobieństwo wykonywanych zadań Wielkość grupy Zagrożenia zewnętrzne Wspólne cechy (np. wiek, płeć) Fazy rozwoju zespołu 1. Zespół nieukształtowany – unikanie wyrażania uczuć, cele niepewne, kierownik podejmuje większość decyzji; 2. Zespół eksperymentujący – bardziej otwarte podchodzenie do problemów, uważniejsze słuchanie, grupa może dokonywać wglądu w siebie; 3. Zespół konsolidujący się – relacje interpersonalne są ustalane na podstawie współpracy, zadanie jest jasne, cele są uzgodnione; 4. Zespół dojrzały – otwarte wyrażanie uczuć/zdania, branie pod uwagę wiele opcji rozwiązań, członkowie zespołu są plastyczni. Sposoby budowania dobrze współpracujących zespołów (na podstawie artykułu autorstwa L. Grantton i T.J. Erikson) Cele badania : zbadanie jak w praktyce wygląda współpraca we współczesnych organizacjach Próba badawcza : 4 przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, 7 firm świadczących usługi finansowe lub konsultingowe, 2 firmy medialne, jedna hotelarska i jedna z sektora paliwowego. Badane czynniki : ogólna kultura firmy, praktyki stosowane przez dział zasobów ludzkich, itd.
(…)
… współpracy;
2. Tworzenie „kultury podarunku”;
Mentoring i coaching – zwłaszcza na zasadach nieformalnych – pomagają ludziom budować sieci relacji ponad
granicami działów korporacji.
3.
4.
5.
6.
7.
Zapewnienie wymaganych umiejętności;
Wspieranie silnego poczucia wspólnoty (np. wyjazdy integracyjne);
Budowanie współpracy w oparciu o relacje „odziedziczone”;
Jednoznaczne określanie obowiązków i niedookreślanie…
… w podejmowaniu decyzji i w wykonywaniu
pracy w sposób, jaki uznają za stosowny (antyteza przywództwa).
Style przywódcze – siatka Blake’a i Mouton
Siatka stylów kierowania Blake’a i Mouton; dwa wymiary:
Nastawienie na produkcję (zadania)
Nastawienie na pracowników
Styl nieingerujący
Styl mieszany, przeciętny
Styl dyrektywny (koncentracja na produkcji, troska o ludzi nie ma większego znaczenia)
Styl…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)