Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym

Nasza ocena:

5
Pobrań: 336
Wyświetleń: 1834
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym - strona 1 Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym - strona 2 Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym - strona 3

Fragment notatki:


Zachowania organizacyjne w wymiarze grupowym    Czym jest grupa?    Grupa składa się co najmniej dwóch osób, które:    Wchodzą z sobą w interakcje;    Są współzależne w tym sensie, że ich potrzeby i cele skłaniają jej członków do współdziałania.    Wspólne cele    Czy można pogodzić cele indywidualne z celami organizacji?          ORGANIZACJA  PRACOWNIK    Organizacja bez pracowników nie może funkcjonować, natomiast pracownik nie może istnieć bez organizacji. Cele są  rozbieżne, ale w drugiej strony muszą wzajemnie współdziałać, aby osiągnąć swoje cele.     Normy społeczne          Zasady określające jakie zachowania są akceptowane;      Normy oficjalne –  zawarte w statutach, kodeksach, regulaminach, przepisach itp.     Normy nieoficjalne –  niepisane, często niezwerbalizowane ustalenia członków danej grupy dotyczące  zachowania.    Normy nieoficjalne jako element kultury organizacyjnej          ARTEFAKTY        WARTOŚCI    ZAŁOŻENIA      Role społeczne  Wspólne oczekiwania członków grupy względem zachowań konkretnych osób.     Role oficjalne –  związane z wykonywanym stanowiskiem.     Role nieoficjalne –  związane z cechami osobowości.    Spójność grupy          Cechy grupy, które zbliżają do siebie jej członków i przyczyniają się do wzajemnej sympatii.     Czynniki wpływające na spójność grupy:    Bliskość przestrzenna     Podobieństwo wykonywanych zadań     Wielkość grupy     Zagrożenia zewnętrzne     Wspólne cechy (np. wiek, płeć)      Fazy rozwoju zespołu    1.  Zespół  nieukształtowany –  unikanie wyrażania uczuć, cele niepewne, kierownik podejmuje większość  decyzji;     2.  Zespół eksperymentujący –  bardziej otwarte podchodzenie do problemów, uważniejsze słuchanie, grupa  może dokonywać wglądu w siebie;     3.  Zespół konsolidujący się –  relacje interpersonalne są ustalane na podstawie współpracy, zadanie jest jasne,  cele są uzgodnione;     4.  Zespół dojrzały –  otwarte wyrażanie uczuć/zdania, branie pod uwagę wiele opcji rozwiązań, członkowie  zespołu są plastyczni.     Sposoby budowania dobrze współpracujących zespołów  (na podstawie artykułu autorstwa L. Grantton i T.J. Erikson)  Cele badania : zbadanie jak w praktyce wygląda współpraca we współczesnych organizacjach  Próba badawcza : 4 przedsiębiorstwa telekomunikacyjne, 7 firm świadczących usługi finansowe lub konsultingowe, 2  firmy medialne, jedna hotelarska i jedna z sektora paliwowego.  Badane czynniki : ogólna kultura firmy, praktyki stosowane przez dział zasobów ludzkich, itd. 

(…)

… współpracy;
2. Tworzenie „kultury podarunku”;
Mentoring i coaching – zwłaszcza na zasadach nieformalnych – pomagają ludziom budować sieci relacji ponad
granicami działów korporacji.
3.
4.
5.
6.
7.
Zapewnienie wymaganych umiejętności;
Wspieranie silnego poczucia wspólnoty (np. wyjazdy integracyjne);
Budowanie współpracy w oparciu o relacje „odziedziczone”;
Jednoznaczne określanie obowiązków i niedookreślanie…
… w podejmowaniu decyzji i w wykonywaniu
pracy w sposób, jaki uznają za stosowny (antyteza przywództwa).
Style przywódcze – siatka Blake’a i Mouton
Siatka stylów kierowania Blake’a i Mouton; dwa wymiary:
 Nastawienie na produkcję (zadania)
 Nastawienie na pracowników
Styl nieingerujący
Styl mieszany, przeciętny
Styl dyrektywny (koncentracja na produkcji, troska o ludzi nie ma większego znaczenia)
Styl…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz