Zachowania Organizacyjne - materiał z wykładów

Nasza ocena:

5
Pobrań: 658
Wyświetleń: 6055
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zachowania Organizacyjne - materiał z wykładów - strona 1

Fragment notatki:

w Pol. Śl. Jan Misztal na Politechnice Śląskiej. Plik składa się z 19 stron w formacie .pdf.

Notatka jest to cykl 7 wykładów o następującej tematyce: istoty i komponenty zachowań organizacyjnych, zakres odniesień dyscyplinarnych, rodzaje organizacji – wyznacznik zachowań organizacyjnych, jednostkowe uwarunkowania zachowań, komunikacja interpersonalna, konflikt w organizacji, koncepcje komunikacji w organizacji, rożne sposoby kształtowania zachowań w organizacji, organizacje oparte na wiedzy, nowe aspekty zachowań organizacyjnych.

Dodatkowo notatka opatrzona jest wykresami i tabelami.

Notatka pozwoli na usystematyzowanie i uzupełnienie wiedzy z przedmiotu Zachowania organizacyjne. Pozwoli na przygotowanie się do zajęć i egzaminu.

Zachowania organizacyjne (wykłady)
Wykład I: „Istoty i komponenty zachowań organizacyjnych. Zakres odniesień dyscyplinarnych”
Zachowania organizacyjne jest to interdyscyplinarna dziedzina naukowa badająca zachowania jednostek i grup społecznych funkcjonujących w ramach organizacji.
Cel ogólny: wykorzystanie znajomości mechanizmów rządzących zachowaniami jednostek i grup do realizacji interesów danej organizacji.
Organizacja (wg. Barbary Kożusznik): to zaplanowana koordynacja aktywności pewnej liczby osób dla osiągnięcia wspólnego celu przez podział pracy i funkcji dzięki zachowaniu określonej hierarchii władzy i odpowiedzialności za wykonane działania.
Typowe dla każdej organizacji jest: a) celowy, planowy i świadomy charakter podejmowania działań
b) układ organizacyjny - czyli struktura organizacyjna wraz z określonymi rolami dla jej członków
c) zasady regulujące zachowania członków oparte na wartościach Zasady regulujące zachowania członków:
a) koordynacja działań
b) wspólne cele
c) podział pracy
d) integracja
Pomiędzy organizacją a jego członkami: w momencie przystąpienia do organizacji zostają zawiązane różne formy umów kontraktów decydujących o wzajemnej współzależności wpływające na repertuar zachowań akceptowanych przez każdą ze stron (Mumford)
Umowa o wiedzę:
- organizacja - poziom umiejętności i wiadomości podwładnego
- pracownik - wykorzystanie jego wiadomości i umiejętności w organizacji.
Umowa psychologiczna:
- organizacja - potrzeba takiego oddziaływania na pracownika aby strzegł interesów organizacji
- pracownik - potrzeba odpowiednich bodźców ze strony organizacji i kierownictwa
Umowa o wydajności: - organizacja - potrzeba osiągania przez podwładnego wysokich wyników w pracy
- pracownik - potrzeba odpowiednich nagród za wysiłek
Umowa o moralności: - organizacja - potrzeba akceptacji przez podwładnego norm i wartości organizacji
- pracownik - potrzeba zgodności własnego systemu wartości z systemem organizacji
Umowa o strukturę zadania:
- organizacja - potrzeba akceptacji przez podwładnego wartości technicznych
- pracownik - potrzeba odpowiednich wymagań i celów zadań
Podstawowe problemy zachowań organizacyjnych: a) w jaki sposób stworzyć pracownikom warunki, które wyzwolą oczekiwane przez organizację zachowanie korzystne z punktu widzenia jej interesów
b) jakie układy organizacyjne będą korzystne z punktu widzenia dynamiki grupy i jej wpływu na zachowania jednostek
c) jak zaplanować zawarcie korzystnego kontraktu zarówno dla jednostek jak i organizacji który zdecyduje o efektywności całej organizacji


(…)

… dalszych działań, stan tzw. zimnej wojny
Mechanizmy pogłębiania konfliktu:
- Tendencyjne postrzeganie - różnicowanie oceny motywów działania
- Podwójne normy moralne - różnicowanie kryteriów oceny moralnej - Dewaluacja reaktywna
- Modyfikacja odpowiedzialności
- Zbyt duża pewność siebie - Spłaszczanie problemu
Zarządzanie konfliktem:
Zakres działań obejmujących: likwidowanie, ograniczanie, osłabianie lub ukierunkowywanie konfliktu w celu wykorzystania jego pozytywnych funkcji
Etapy zarządzania konfliktem:
- Analiza sytuacji konfliktowej (przedmiot sporu, strony sporu, historia, itp..)
- Dobór strategii do sytuacji konfliktowej
- Realizacja strategii - Zakończenie konfliktu
Nowoczesne metody zarządzania konfliktem:
- Stymulowanie konfliktu
- Ograniczenie lub tłumienie konfliktu
- Rozwiązywanie konfliktu
- Metoda…
… zwrotne
7. wykorzystujący wszystkie środki wyrazu
8. z niejednoznaczną rolą nadawcy i odbiorcy
9. budujący relacje społeczne
Formy komunikacji interpersonalnej: 1. Komunikacja werbalna 2. Komunikacja niewerbalna
Komunikacja werbalna: 1. Komunikacja językowa
2. aspekt
3. Kształtowania zachowań
Typowe rodzaje przekazu werbalnego: 1. Informujący - polecenia, udzielanie instrukcji
2. Perswazyjny…
…: 1. Procesy poznawcze
2. Uwarunkowania społeczne i kulturowe
3. Intencja z jaką się komunikujemy
4. Osobowość rozmówców
5. Cechy interakcji (poziom znajomości, wzajemna atrakcyjność, długość interakcji itp..)
6. Stan emocjonalny osób zaangażowanych w konwersację
Komunikacja niewerbalna: wszystkie pozajęzykowe środki wyrazu
Elementy komunikacji niewerbalnej:
1. Gestykulacja - ruchy całego ciała
2…
… tej niezgodności są działania zmierzające do zmiany zachowania drugiej strony lub zaszkodzenia jej. Poziomy konfliktu organizacyjnego:
- Konflikt intrapersonalny
- Konflikt interpersonalny
- Konflikt grupowy
- Konflikt międzygrupowy
Przyczyny powstawania konfliktów w organizacji:
- Przyczyny osobowe
- Przyczyny organizacyjne
- Przyczyny społeczne
Przyczyny osobowe:
- Brak umiejętności przekonywania
- Brak…

- Przyczepianie negatywnych etykiet
- Rozszerzanie konfliktu na inne problemy
- Budowanie sojuszy
- Stosowanie gróźb, rozkazów, żądań itd.
- Ograniczanie możliwości wyboru
- Łamanie wcześniejszych uzgodnień
- Ciągłe angażowanie środków podtrzymujących konflikt
3. Metody redukowania konfliktu
- Negocjacje
- Admonicja
- Mediacja
- Arbitraż
- Koncyliacja
Metoda czterech kroków Dana (konflikt interpersonalny…
…)
b) psychologia społeczna - poziom grupowy
c) socjologia - poziom grupowy
d) antropologia - poziom grupowy, organizacyjny
e) politologia - poziom grupowy
Psychologia:
a) osobowość
b) motywacja
c) proces decyzyjny
d) uczenie się
e) emocje związane z pracą
Psychologia społeczna: a) zmiana podstawy
b) zmiana zachowania
c) komunikacja
d) psychologia zachowań grupowych, np. syndrom zbiorowego myślenia…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz