Dr. Beata Andrzejczak
Logistyka Międzynarodowa
Wykład V – Wyzwanie globalizacji
Wyróżnia się trzy etapy globalizacji:
Zaokrąglanie dawnego płaskiego świata od czasu podróży Krzysztofa Kolumba do Nowego Świata do około 1800r.
Było to związane z pojawieniem się globalnego rynku, na którym poszczególne kraje korzystały z różnymi częściami
świata
Globalizacja – od 1800r. do 2000 r. – w którym pojawiła się firma wielonarodowa. Malejące koszty transportu i
komunikacji zbliżały do siebie poszczególne części świata i ułatwiły rozwój gospodarki globalnej
Globalizacja – pojawienie się płaskiego świata:
Workflow software – programy umożliwiające poszczególnym osobom współpracę nad projektami w
dowolnym miejscu na świecie, niezależnie od tego gdzie się znajdują
Internet
Outsourcing
Uploading – ładowanie zdalne – umożliwiło poszczególnym środowiskom wnoszenie swojego wkładu do
zbiorowego produktu
Insourcing
Informing - tworzenie ogólnodostępnych, plastycznych strumieni informacji o nielimitowanym dostępie
np. Google, Wikipedia
1. Zerwanie dachu z fabryki:
H. Ford – linia montażowa w pobliżu Detroit – tradycyjnie – umieszczanie fabryki pod jednym dachem /pojęcie
outsourcingu/
Toyota City – otwarcie bram do swoich fabryk i rozmieszczanie swoich dostawców tuż za bramą,
Dell – globalne źródła zaopatrzenia, zakup mikroprocesorów do komputerów w Azji /płaski świat/
Odrzutowiec 777 787 Boeing / tworzone z 3 mln części, 900 dostawców 17 krajów, oni skrzydła i kadłub/
Lokalizacja poszczególnych etapów łańcucha w różnych częściach świata i centrala ich koordynacji.
Orkiestracja procesów – J. Hagel i J.S. Brown
Hongkong lata 70. XX w. pojawienie się innych tygrysów azjatyckich zmniejszenie konkurencyjności
Hongkongu/Tajwan, Korea – przeniesiono odbiorniki tranzystorowe, lalki Barbie / tworzenie specjalnych stref
ekonom.
3. Dwa modele tworzenia produktu:
Model orkiestracji sieci – polegający na odpowiednim doborze dostawców
Przenoszenie produkcji – polegające na fragmentacji procesu produkcji i alokowaniu go w różnych częściach świata.
W takim przypadku może pojawić się np. produkcja rozbita na trzy kraje. Takie rozwiązanie wymaga stosowania
koncepcji SCM (Supply Chain Management) – kompleksowego zarządzania sieciami logistycznymi i integracji sieci
dostaw.
Przyczyny niepowodzeń w inwestowaniu za granicą:
Zwierzchni nadzór - w ramach pionowej struktury organizacyjnej, który może utrudniać przepływ informacji
Uwaga kierownictwa
Zarządzanie zmiana
Zamówienie klienta
Fuzje i przejęcia
Zagadnienia kulturowe i integracyjne - powodują problemy w przeprowadzaniu i późniejszym działaniu podmiotów
powstałych w drodze fuzji i przejęć
Problemy wynikłe z zagadnień kulturowych oraz integracyjnych
Niepełne wykorzystanie możliwości globalnego zaopatrzenia, inwestycji zagranicznych oraz przejęć
Managerowie nie zdają sobie sprawy ze znaczenia orkiestracji
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)