Konkurencja w płaskim świecie - wykład

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 770
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Konkurencja w płaskim świecie - wykład - strona 1

Fragment notatki:

Dr. Beata Andrzejczak
Logistyka Międzynarodowa
Wykład IV – Konkurencja w płaskim świecie
Pojęcie płaskiego świata jest efektem zachodzenia procesu konfiguracji sieci logistycznych, który prowadzi do spłaszczenia i
uproszczenia ich struktur.
Jednakże pierwszą firmą, która zdecydowała się podjąć działania w omawianym zakresie jest przedsiębiorstwo Li&Fung z
Hongkongu.






Firma Li&Fung pracuje w płaskim świecie od początku lat 80. XX w. – dostarcza ponad 2 mld sztuk odzieży, zabawek
i innych wyrobów konsumpcyjnych o wartości 8 mld USD.
Mniej więcej od lat 80. XX w. LFG zajmuje się wszystkimi etapami działalności firm – począwszy od produkcji i
sprzedaży na relacjach w ramach KTN i bezpośrednich inwestycjach zagranicznych kończąc. Warto w tym miejscu
zaznaczyć, że orkiestracja łańcucha dostaw zrodziła się w związku z tym, że niektóre firmy zaczęły postrzegać BIZ
jako niedostatecznie efektywny sposób podnoszenia produktywności i redukcji kosztów działalności. Orkiestracja
może być zatem uznana za nowatorski i nowoczesny sposób zarządzania całym łańcuchem logistycznym lub
łańcuchem dostaw.
LFG zarzucił zupełnie działalność produkcyjną skupiając się wyłącznie na zarządzaniu.
W latach 70. XX w. Firma The Limited (USA) rozpoczęła współpracę z Li&Fungiem. The Limited jest amerykańską
firmą produkującą odzież damską. Na pewnym etapie swojej działalności napotkała ona problem polegający na tym,
że jej produkcja nie nadążała za zmieniającymi się trendami w modzie. Powodem takiego stanu rzeczy był zbyt długi
okres produkcji w USA. Współpraca z LFG miała umożliwić redukcję tego czasu do rozmiarów odpowiadających
cyklowi modowemu.
Aby skrócić cykle w swoich łańcuchach dostaw, współpracując z LFG prezes i dyrektor naczelny The limited, Les
Wexner określił maksymalny czas wykonania dowolnego zamówienia na 30 dni. Stanowiło to jeden ze sposobów
wprowadzenia przez Wexnera koncepcji szybkiego reagowania na zamówienie w produkcji. (quick – response
manufacturing).
Gotowe wyroby odzieżowe docierały do centrum dystrybucji The Limited w Columbus w stanie Ohio. Towar trafiał
na półki w magazynach, gdzie trzeba było go rozpakować, następnie zapakować, nadać kody kreskowe i wysłać do
sklepów. Taka sekwencja wymagała czasu na realizację, który wynosił ok. 3-4 tygodni, co oznaczało, iż był on zbyt
długi. Aby go zredukować LFG i The Limited podjęły decyzję o wprowadzeniu zmian w sieci dostaw amerykańskiego
przedsiębiorstwa. Polegały one na:
 Wykorzystaniu transportu lotniczego
 Kompletacji partii asortymentowych w Azji. Kody kreskowe były wysyłane tam przez The Limited,
podobnie jak metki z amerykańskimi cenami. Pracownicy fabryki doczepiali je do wyrobów przed ich
wysyłaniem do centrum dystrybucji sieci detalicznej w USA
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz