To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
WYWIAD MARKETINGOWY
Wywiad polega na udzielaniu odpowiedzi na zadawane pytania. Istnieją cztery typy wywiadu, różniące się od siebie stopniem uporządkowania (ustrukturyzowania): wywiad ustrukturyzowany, częściowo ustrukturyzowany, nie ustrukturyzowany oraz wywiad luźny. Wyróżniamy ponadto wywiady: personalny (osobisty), telefoniczny i listowny. W ostatnim czasie pojawiły się również wywiady, prowadzone za pośrednictwem internetu (poczta elektroniczna, grupy dyskusyjne). WYWIAD PERSONALNY
Wywiad personalny jest najbardziej rozpowszechnioną metodą prowadzenia wywiadu. Zalety: + wyższy wskaźnik odpowiedzi (ankieter może nakłaniać respondenta do odpowiedzi) + możliwość uzyskania pełniejszej informacji + duża kontrola realizacji badania, możliwość uzyskania spontanicznych odpowiedzi + możliwość określania pewnych informacji na podstawie obserwacji respondenta + możliwość pomocy respondentowi w zrozumieniu pytania Wady: - Stosunkowo wysoki koszt prowadzenia tego typu badania - możliwość nieobiektywnej interpretacji odpowiedzi przez badacza (świadomie lub nie) - możliwość oszustwa ze strony badacza (może nie przeprowadzić wywiadu) - respondenci mogą nie udzielić odpowiedzi, które uznają za kłopotliwe lub udzielić takich odpowiedzi, które - w ich mniemaniu - wywrą wrażenie na badaczu - niektóre grupy są niedostępne dla takich badań (np. osoby często podróżujące). SPOSOBY DOBORU PRÓBY
Znamy dwa typu doboru próby: losowy i nielosowy. Dobór losowy polega na zastosowaniu w doborze próby metod rachunku prawdopodobieństwa. Rozróżniamy: Próbkę losową prostą (każdy członek populacji ma takie samo i większe od zera prawdopodobieństwo znalezienia się w próbce) Próbkę losową wybieraną systematycznie (dobór losowy systematyczny, np. co n-ty element danej populacji) Próbkę losową warstwową (populacja jest dzielona na warstwy, z każdej jest wybierana próbka prosta) Próbkę losową zgrupowaną (populacja jest dzielona na wykluczające się grupy, do badania jest wylosowana jedna z grup) Z kolei w doborze nielosowym nie stosuje się metod rachunku prawdopodobieństwa. Rozróżniamy następujące próby: Celowe (przykład: 100 osób kupujących w supermarkecie w godz. 8-15) Ilościowe (wg określonych ilości, np. 10 mężczyzn i 20 kobiet) Proporcjonalne (50 proc. palących, 50 proc. niepalących) Kwotowe (dobór ze względu na płeć, wykształcenie - badanie jest prowadzone z wcześniej określoną liczbą osób w zdefiniowanych kategoriach) Na podstawie osądu badacza (badacz ma decydujący głos w wyborze - tzw. próba uznaniowa) Wygodne (osoby, do których badacz ma łatwy dostęp, często osoby specjalnie zapraszane).
(…)
…: informacyjna (TP S.A. - nowe numery kierunkowe) nakłaniająca (większość reklam produktów) przypominająca (np. samo logo firmy) edukacyjna (np. kampania "nie garb się") Ze względu na przedmiot reklamy: reklama produktu reklama marki reklama o sprzedaży (np. PZU: mamy już 10 mln klientów) instytucjonalna (Otwarte Fundusze Emerytalne) okolicznościowa (świąteczne reklamy Coca-coli) adwokacka (np. kampania o przemocy w rodzinie) ekologiczna Ze względu na nośnik reklamy: Prasowa Radiowa Telewizyjna Plakatowa Wydawnicza Filmowa (w tym product placement - jak np. samochody Nissan w filmie Killer) Kinowa Internetowa Wystawiennicza Upominkowa (na gadżetach) Pocztowa WYRÓŻNIANIE PRODUKTÓW ZA POMOCĄ MARKI
Poprzez markę rozumie się nazwę oraz towarzyszące jej cechy wizualne (jak liternictwo, kolor, układ, slogany…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)