To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Zarządzanie kadrami dr inż. Stefan Griner
Wykład 5
Zasady dobrego systemu ocen (2):
1. oceny pracowników powinny być prowadzone systematycznie, przyjmuje się, że odpowiedni okres oceny dla firmy to okres 1 rok, pół roku lub kwartał czyli tzw. okres krótki) w przypadku firmy nastawionej na minimalizację kosztów.
W przypadku firmy pragnącej zdobyć przewagę konkurencyjną poprzez markę ocenę pracowników należy prowadzić dwufazowo:
równolegle powinny funkcjonować systemy ocen przeprowadzonych w okresie: krótkim lub średnim oraz system ocen w okresie długim (w zależności od sytuacji rynkowej wynosi 2 lub 5 lat.
Zasady dobrego systemu ocen (2):
1. oceny pracowników powinny być prowadzone systematycznie, przyjmuje się, że odpowiedni okres oceny dla firmy to okres 1 rok, pół roku lub kwartał czyli tzw. okres krótki) w przypadku firmy nastawionej na minimalizację kosztów.
W przypadku firmy pragnącej zdobyć przewagę konkurencyjną poprzez markę ocenę pracowników należy prowadzić dwufazowo:
równolegle powinny funkcjonować systemy ocen przeprowadzonych w okresie: krótkim lub średnim oraz system ocen w okresie długim (w zależności od sytuacji rynkowej wynosi 2 lub 5 lat.
2. kryteria oceny powinny być pochodną strategii przedsiębiorstwa i strategii personalnej, a dobrą ocenę uzyskuje pracownik zdolny do realizacji strategii firmy.
Zasada obiektywności: nie oceniać pracowników zbyt łagodnie lub surowo unikać ocen średnich, dążyć do posługiwania się faktami przy opracowywaniu metody oceny
Zasada demokratyczności ocen (jawność ocen): jeżeli oceniani znają kryteria i zasady oceniania oraz wyniki oceny, mają możliwość przedstawienia zastrzeżeń co do oceny i wyrażenia własnej opinii. Opinie pracownika
na temat oceny powinny być zapisane w arkuszu. Możliwość rozpatrzenia niezgodności ocen przez powołanie specjalnego organu do tego celu
Powszechność: objęcie systemem ocen wszystkich pracowników bez wyjątku
Kompleksowość ocen: dążenie do uwzględnienia postaw i zachowań pracownika w jego ocenie
Elastyczność: konieczność uwzględnienia w pewnych wyjątkowych sytuacjach powodów, dla których efekty pracownika są gorsze. Tak rozumiana elastyczność nakazuje poszerzenie dotychczasowych kryteriów oceny
Bezpośredniość oceniania: oceniać powinien bezpośredni przełożony, ponieważ zna pracownika, jego wady i zalety
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)