To tylko jedna z 4 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
OCENIANIE PRACOWNIKÓW OCENIANIE - proces długotrwały, łączy się z obserwacją pracownika w pewnych przedziałach czasu i na podstawie wyznaczonych kryteriów. Ocenianie może również oznaczać wymianę poglądów osób wchodzących w skład zespołu oceniającego. OCENA - wykształcony już sąd o całości zachowania się pracownika w ustalonym okresie. Może ona nosić postać ustnej wypowiedzi lub aktu pisemnego w formie karty oceny, protokołu czy sprawozdania. Ocena ma charakter wewnętrzny i służy potrzebom związanym z prowadzeniem przedsiębiorstwa i motywowaniem pracowników. Ocena pracownika powinna być traktowana przedmiotowo, bo pracownik jest przedmiotem oceny. OPINIA - często używana w znaczeniu oceny, ale to nie to samo. Opinia wynika z zewnętrznego charakteru oceny. Opinia to oficjalna ocena przekazana na zewnątrz instytucji na prośbę pracownika, często w jego staraniach o zmianę miejsca pracy itp. ELEMENTY SYSTEMU OCEN Cele systemu - służą do podejmowania racjonalnych decyzji kadrowych; częstotliwość przeprowadzania ocen: najlepiej raz do roku
Uczestnicy procesu oceniania.
Kryteria ocen.
Metody i narzędzia ocen - rodzaje używanych arkuszy, skali, mierników itp.
Częstotliwość oceniania - są różne rozwiązania, ale najlepiej raz do roku.
Tryb wdrażania i aktualizacji systemu ocen.
Powiązanie systemu ocen z innymi podsystemami polityki kadrowej.
KRYTERIA OCEN Mogą nimi być w zasadzie wszystkie cechy (zmienne) charakteryzujące pracownika, przebieg i wyniki pracy. Kryteriami ocen mogą być następujące zmienne : opisujące osobowość pracownika : cechy intelektu, charakteru, postawa, zainteresowania, umiejętności opisujące pracę pracownika : dyscyplina pracy, wykorzystanie czasu pracy, organizowanie pracy własnej lub innych osób, współdziałanie z innymi pracownikami, nadzorowanie pracy podwładnych, działalność społeczna itp. opisujące wyniki pracy : rodzaje wykonywanych wyrobów, ilość wykonywanej pracy - wydajność, jakość wykonania pracy, wartość wykonanej pracy - efekty ekonomiczne.
Kryteria ocen według Tadeusza Oleksyna Te kryteria są bardzo ważne z punktu widzenia stanowisk kierowniczych (nauczycieli, artystów, specjaliści medyczni) a więc tam, gdzie typ i struktura osobowości rzutuje ściśle na rezultat pracy i zachowania innych osób.
1. Kryteria osobowościowe Kryteria osobowościowe mogą mieć zupełnie podrzędny charakter w przypadku wielu prac wykonawczych. Kryteria te pozwalają wyeliminować ludzi z zaburzeniami osobowości, ludzi zbyt rzeczowych i konfliktowych. W tym celu wykorzystuje się ankiety, testy, wywiady a nawet analizy grafologiczne pisma wykonane zwykle bez wiedzy i rozgłosu zainteresowanego. W niektórych krajach takie praktyki są zabronione.
(…)
…, powtarzanie ocen co pewien czas tzn. raz do roku. Częściej ocenia się pracowników na niższych stanowiskach. W przypadku kadry kierowniczej raz do roku przez organ założycielski, radę pracowniczą lub też jest oceniania przed upływem kontraktu.
Zasada obiektywności: nie oceniać pracowników zbyt łagodnie lub surowo
unikać ocen średnich
dążyć do posługiwania się faktami przy opracowywaniu metody oceny
Zasada…
… z zaburzeniami osobowości, ludzi zbyt rzeczowych i konfliktowych. W tym celu wykorzystuje się ankiety, testy, wywiady a nawet analizy grafologiczne pisma wykonane zwykle bez wiedzy i rozgłosu zainteresowanego. W niektórych krajach takie praktyki są zabronione.
Do pracy na niektórych stanowiskach dyskwalifikuje osobowość asocjalna (socjopatia). Są to ludzie o normalnym poziomie inteligencji, jednak nie są zdolni…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)