To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Temat: Ocenianie pracowników = ewaluacja pracowników. Ocenianie pracowników to każda procedura zmierzająca do zebrania, sprawdzenia, porównania, przekazania, aktualizacji i wykorzystywania informacji uzyskanych od pracowników i o pracownikach w celu określenia efektów ich pracy oraz potencjalnych możliwości przydatnych w organizacji. Rodzaje ocen pracowniczych :
Bieżące (nieformalne)
Okresowe (formalne) Oceny bieżące - dotyczą konkretnych zadań lub zachowań pracownika.
Odbywa się, na co dzień, w trakcie wykonywania zadań
Mają charakter niesformalizowany, ponieważ trudno jest założyć z góry precyzyjne kryteria oceny.
Jej cechą jest duża wiarygodność, wybiórczość
Na tej podstawie nie można budować całościowej oceny pracowników
Opiera się na zasadzie sprzężenia zwrotnego
Wykonanie pracy ocena
Ze względu na bezpośredni związek między wykonywaniem pracy, a dokonywaną oceną może być skutecznym narzędziem utrwalania pożądanych zachowań pracowników i zniechęcani do zachowań niepożądanych
Mogą się dokonywać zupełnie nieświadomie Ocena formalna - zwana też okresową, dokonywana jest w określonych odstępach czasu i służy bardziej kompleksowej ocenie pracowników.
Ocena formalna powinna mieć charakter systemowy i uwzględniać następujące elementy:
Cele i funkcje oceniania
Podmiot oceniania (osoby, które będą oceniane)
Podmiot dokonujący oceniania
Przedmiot oceniania, (co oceniamy)
Kryteria oceniania
Częstotliwość oceniania
Koncepcje i metody oceniania Cele oceniania (ewaluacji) pracowników:
Organizacyjne: Cele organizacyjne odnoszą się do poszczególnych działań z obszaru ZZL
Służą zbieraniu informacji niezbędnych do podejmowania decyzji kadrowych
Psychospołeczne: Cele psychospołeczne dotyczą ocenianych pracowników
W wyniku dostarczenia pracownikom informacji zwrotnej o ich mocnych i słabych stronach, osiągnięciach i niepowodzeniach oraz szansach rozwoju zawodowego kształtują właściwe postawy i zachowania pracownicze Funkcje oceniania : Funkcja retrospektywna - inaczej funkcja ewaluacyjna ocen - odnosi się do stanu dotychczasowego.
Dotyczy oceny dotychczasowych i obecnych wyników pracy, zachowań, posiadanych kompetencji zawodowych w odniesieniu do przyjętych w organizacji standardów. Funkcja prospektywna - inaczej funkcja rozwojowa ocen - odnosi się do pożądanego stanu na przyszłość
Polega na rozpoznawaniu i kształtowaniu potencjału zawodowego, tak, aby uzyskiwali lepsze efekty w przyszłości. Podmioty oceniania
(…)
… wyboru
Assessment Center - często stosuje się również do selekcji
Ocenianie przez określenie celów
Metoda 360 stopni - często stosuje się również do selekcji
Metody relatywne - charakteryzują się porównywaniem poszczególnych pracowników miedzy sobą.
Przykłady relatywnych metod oceny:
Ranking
Porównywanie parami
Rozkład wymuszony (normalny)
Portfolio personalne
Błędy oceniania:
Efekt halo (błąd…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)