To tylko jedna z 5 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Systemy okresowych ocen pracowniczych
Ocena - wyrażony ustnie lub pisemnej osąd wartościujący o kimś lub o czymś
Ocenianie - wyrażony ustnie lub pisemnie pogląd wartościujący cechy osobowe, zachowania (kompetencje) oraz efekty pracy zatrudnionych pracowników
Obiekt oceny - nie pracownik w ogóle, lecz te jego cechy, właściwości, działania, które są istotne z punktu widzenia wykonywanej pracy oraz osiągane w pracy wyniki
Ocena pracy Ocena wymagań pracy (wartościowanie pracy) Ocenianie pracowników (ocena kompetencji wyników pracy)
Ocenianie pracowników jest funkcją zzl, poprzez którą relalizują się zasadnicze wartości, jakie uwzględnia polityka personalna każdej organizacji.
Podmiot oceniający: Coś czego nie dało się przeczytać
Obiekt idealny - układ odniesienia
Obiekt realny - obiekt bądź jego cechy poddane ocenie
Wynik oceny - osąd wartościujący
Kategoria celów oceniania Cele administracyjne - wykorzystanie wyników oceniania do kształtowania polityki personalnej Cele informacyjne - dostarczanie menedżerom informacji na temat wyników pracy podwładnych, informacja zwrotna dla pracowników Cele motywacyjne - forma informacji zwrotnej służąca do wsparcia rozwoju osobistego i podniesienia efektywności pracy Cele organizacyjne - uzyskanie informacji niezbędnych w procesie podejmowania decyzji personalnych związanych między innymi z zatrudnieniem pracowników, działaniami szkoleniowymi, planowaniem karier zawodowych, etc. Cele psychospołecze - kształtowanie postaw i zachowań pracowników poprzez dostarczanie informacji na temat osiągnięć i niepowodzeń
Kategorie funkcji oceniania Funkcja retrospektywna (ewaluacyjna) - orientacja na ocenę uzyskiwanych efektów pracy w stosunku do oczekiwanych w tym względzie standardów Funkcja prospektywna (rozwojowa) - identyfikacja i rozwój potencjału zatrudnionych, a tym samym podniesienie efektywności pracy w perspektywie
System ocen - układ świadomie dobranych wewnętrznie zorganizowanych i wzajemnie spójnych elementów, na które składają się cele oceniania, kryteria oceniania, podmioty oceniania, przedmiot oceniania, techniki oceniania, zasady oraz częstotliwość oceniania, procedury oceniania.
Weryfikacja systemu oceny : dlaczego oceniamy? Co, kogo oceniamy? Kto ocenia? Jak oceniamy? Kiedy oceniamy?
Zasady konstruowania systemu ocen pracowniczych Zasada systemowości - wszystkie elementy systemu spójne zgodnie z procesem zzl Zasada systematyczności
(…)
… - skłanianie się do przyznawania ocen zawyżonych
Błąd surowości - oceny zaniżone
Efekt hierarchii - skłanianie się do formułowania tym wyższych ocen, im wyższą pozycję ma oceniany w firmie
Błąd kontaktu - formułowanie oceny pod wpływem znajomości ocenianego poza organizacją Efekt Pigmaliona - samospełniająca się przepowiednia
Błąd projekcji - nieświadome przypisywanie osobie ocenianej zachowań, cech osoby…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)