Zarządzanie przedsiębiorstwem - ocena pracowników

Nasza ocena:

3
Pobrań: 63
Wyświetleń: 679
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Zarządzanie przedsiębiorstwem - ocena pracowników - strona 1

Fragment notatki:

Ocena pracowników Ocena pracownika - sąd o zachowaniach pracownika, jego postawach, cechach osobowości i efektach jego pracy. Jest instrumentem kształtowania zdolności kadr do realizacji celów organizacji
Cele oceniania pracowników: organizacyjny - służy pozyskaniu informacji o pracowniku, niezbędnych do podejmowania decyzji kadrowych
psychospołeczny - służy kształtowaniu postaw i zachowań pracowników oraz dostarczaniu im informacji o ich osiągnięciach (potrzeba uznania) i niepowodzeniach
Rodzaje ocen pracowniczych: czas oceny:
permanentne (ciągłe, niesformalizowane)
okresowe (sformalizowane, z konkretnymi kryteriami, ukierunkowane na badanie pewnych zjawisk)
podstawa oceny:
wg cech (osobowość pracownika)
wg czynności (zachowania, sposób wykonywania)
wg wyniku (rezultat czynności)
poziom organizacyjny oceny:
indywidualna
zespołowa i grupowa
jednostki (komórki) organizacyjnej
całego przedsiębiorstwa
Procedura oceny: cel oceny (dlaczego oceniamy)
podmiot oceny (kto podlega ocenie)
przedmiot oceny (co ma być oceniane: cechy, czynności. Wynik) i kryteria oceny (osobowościowe, behawioralne, kwalifikacyjne, efektywnościowe)
dobór techniki oceny
wybór podmiotu oceniającego
harmonogram i organizacja oceny
przeprowadzenie oceny
omówienie wyników oceny z ocenianymi
wyciągnięcie wniosków z oceny
Techniki oceny pracowników: absolutne:
rozmowa oceniająca (dialog - aktywny udział obu stron)
ocena opisowa (opinie słowne)
Assessment centre
Technika zdarzeń krytycznych
Skale ocen
Standardy pracy (czasowe i ilościowe)
360 0 - ocena przez wszystkie osoby, z którymi kontaktuje się pracownik
relatywne:
ranking (szeregowanie od najlepszego do najgorszego)
porównywanie parami (każdy z każdym)
technika wymuszonego rozkładu
błędy oceniania: techniczne:
niezrozumienie celów, zasad i procedury oceny
pomyłki w procedurze, nieprzygotowanie ocenianych i oceniających
brak obiektywnych i porównywalnych kryteriów oceny
w sztuce oceniania
efekt „halo” - sugerowanie się jedną cechą i uogólnianie oceny na inne)
efekt hierarchii - im wyższa pozycja, tym wyższa ocena
efekt kontaktu - im częstszy kontakt, tym lepsza ocena
mechanizm projekcji - lepsza ocena osób podobnych do oceniającego
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz