2009-10-25
Zarządzanie kadrami
wykłady X
Kryteria oceniania
1.
Kwalifikacyjne
2.
Efektywnościowe
3.
Behawioralne
4.
Psychologiczne
Kryteria oceniania
Kwalifikacyjne – ich celem jest mierzenie nabytej
w trakcie nauki i pracy wiedzy, umiejętności oraz
doświadczeń niezbędnych do wykonywanej pracy
na danym stanowisku
(wykształcenie, doświadczenie i wprawa w
wykonywaniu określonych czynności, stan
zdrowia, znajomość języków obcych,
umiejętność posługiwania się komputerem,
znajomość przepisów prawa, znajomość
technik zarządzania, umiejętności
negocjacyjne itp.)
1
2009-10-25
Kryteria oceniania
Efektywnościowe – mierzą wyniki pracy osiągane
przez indywidualnego pracownika, zespół
pracowniczy, czy przez całą organizację. Dokładne
określenie tych kryteriów możliwe jest tylko w
konkretnych warunkach danego stanowiska pracy,
wymaga, bowiem uwzględnienia występującej tam
specyfiki
(jakość i terminowość wykonywanych
czynności, koszty realizacji powierzonych
zadań, uzyskane oszczędności jako wynik
pracy osoby ocenianej, wartość sprzedaży,
skrócenie czasu realizacji zadania,
wprowadzenie zmian itp.).
Kryteria oceniania
Behawioralne – mierzą zachowanie pracowników lub
grup pracowniczych. Stosowanie ich wynika z faktu, że na
niektórych stanowiskach pracy trudne lub niemożliwe jest
mierzenie efektów pracy
(dyspozycyjność, gotowość doskonalenia
zawodowego, jakość w wykonywaniu powierzonych
zadań, lojalność, profesjonalizm w działaniu,
przestrzeganie dyscypliny pracy i dyscypliny
technologicznej, uczciwość, wytrwałość i
systematyczność, stosunek do klientów,
współpracowników i przełożonych itp.)
Kryteria oceniania
Psychologiczne – mierzą względnie stałe cechy psychiki
pracownika, które są istotne z punktu widzenia wymogów
stanowiska pracy. Korzystanie z tych kryteriów wynika z
przekonania, że istnieje zależność pomiędzy
predyspozycjami psychicznymi pracownika i ich
dopasowaniem do wymogów konkretnego stanowiska
pracy a efektywnością ich pracy
(zdolności intelektualne, postawy, motywacja, dążenia,
ambicje, styl stosunków interpersonalnych i
umiejętność nawiązywania kontaktów. Ocenie
podlegać mogą również cechy osobowości –
asetrywność, dynamizm działania, kreatywność,
opanowanie, odporność na stres, odpowiedzialność,
rzetelność, takt, zrównoważenie itp.)
2
2009-10-25
Techniki i procedury oceniania
Assessment center (metoda i miejsce
oceniania) – porównawcza ocena małej
grupy przez zespół ekspertów w celu
rozpoznania ich zdolności, cech
osobowości, zachowań oraz stymulowanie
pożądanych kierunków ich rozwoju.
Techniki i procedury oceniania
Assessment center cd.
Procedura polega na:
wyborze kandydatów, którzy mają być oceniani oraz
ekspertów, którzy będą oceniać a także na ustaleniu
wymogów i cech zachowań, przygotowaniu sesji
przeprowadzeniu treningu oceniających, dostarczeniu
informacji dla ocenianych oraz przeprowadzenie zestawu
ćwiczeń
przeprowadzeniu sesji oceniającej, w Czesie której
uczestnicy wykonują przygotowane ćwiczenia
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)