Personel - pytania i odpowiedzi

Nasza ocena:

5
Pobrań: 126
Wyświetleń: 861
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Personel - pytania i odpowiedzi - strona 1 Personel - pytania i odpowiedzi - strona 2 Personel - pytania i odpowiedzi - strona 3

Fragment notatki:


Uzupełnione: Istota i obszary planowania Fazy i etapy procesu planowania ETAPY POZYSKIWANIA I etap Plan. zatrudnienia 1. Określenie prognoz zatrudnienia, wzory organizacji, aspekty ilościowe, jakościowe. 2. Analiza aktualnego stanu zatrudnienia z punktu widzenia przydatności pracowników do przyszłych zadań 3. Zaprogramowanie działań realizacyjnych a)zaprojektowanie redukcji pracowników, oraz szkoleń zwłaszcza zmierzających do korekt kwalifikacyjnych b)ustalenie rozmiarów i składu niezbędnego uzupełnienia personelu z zewnętrznego rynku pracy. II etap Rekrutacja (Werbunek) Typy rekrutacji: -szeroka: dotyczy osób w zawodach o niskich kwalifikacjach -wąska: dotyczy osób o wysokich kwalifikacjach wykształconych w poszukiwanych zawodach Źródła rekrutacji: -wewnętrzna- w ramach posiadanego personelu - zewnętrzna rekrutacja z poza firmy Zalety i wady typów rekrutacji Wewnętrzna: Zalety 1. Mamy do czynienia z ludźmi znanymi, mniejsze prawdopodobieństwo błędu 2. Wpływa pozytywnie na stosunki pracy, oczekiwanie awansu 3. Spożytkuje się kwalifikacje powstałe w toku szkoleń w zakładzie. 4. Wymaga niskich kosztów nakładów i bardzo szybki. Ograniczenia: 1. Nie pozwala na rozszerzenie zatrudnienia ten sam potencjał. 2. Zazdrość współpracowników 3. Paradoks Pitera na danym stanowisku osiągnął szczyt możliwości 4. Stan nadmiernej stabilizacji, stagnacji brak nowych ludzi. Zewnętrzna Zalety 1. Zwiększanie liczebności zatrudnienia 2. Dobór pracowników z bardzo dużej populacji 3. Ludzie z zewnątrz mają nowe pomysły. (świeża krew) Wady: 1. Dłuższy okres poszukiwania koszty większe 2. Większe ryzyko złego doboru pracowników 3. Ludzie z zewnątrz muszą się zaadoptować (wydajność niższa) Formy rekrutacji zewnętrznej 1. Samoistne zgłoszenie ( Aplikanci z ulicy) 2. Byli pracownicy zainteresowani powrotem (rezerwy kadrowe) 3. Ogłoszenie poprzez środki masowego przekazu 4. Rekomendacja własnych pracowników lub innych zaufanych (kooptacja) 5. Publiczne instytucje pośrednictwa pracy (Urząd pracy) 6. Współpraca z jednostkami edukacyjnymi Giełdy Pracy 7. Stowarzyszenia zawodowe 8. Firmy agencje personalne 9. Pozyskiwanie fachowców zatrudnionych w innych firmach III etap Dobór Kadr, oraz jej nabór, oraz adaptacja zawodowa. Dobór ma na celu określenie jacy kandydaci są najbardziej przydatni. Należy uwzględnić dwie strony dwa układy wartości. Metody i techniki planowania Istota derekrutacji i Czynniki derekrutacji SEPARACJA PERSONELU - działania, których celem jest zakończenie nawiązanego kiedyś stosunku pracy lub jego modyfikacja; uzewnętrznianie się sprzeczności interesów pracodawcy i pracownika; ujawnia trudność w zintegrowaniu potrzeb firmy z zatrudnionymi pracownikami;

(…)

… i pracochłonność opracowania opisów zachowań pożądanych i niepożądanych na danym stanowisku.
-Zarządzanie przez cele. Polega na wspólnym wytyczeniu celów przez pracownika i jego przełożonego oraz na ocenie stopnia realizacji przez pracownika ustalonych wcześniej celów. Najczęściej przebiega w kilku etapach: *ustalenie celów; *ocena stopnia realizacji ustalonych celów; *podsumowanie ostatecznych wyników oceny…
… są: *częstotliwość, z jaką zadanie jest wykonywane; *czas przeznaczony na zadanie; *jego określona ważność lub znaczenie; *stopień jego trudności; *stopień powiązania z innymi zadaniami; *czas potrzebny na jego nauczenie się. W przypadku spisu zadań podstawowe dane charakteryzujące prace indywidualne są wyrażone za pomocą wskaźników ilościowych, więc wyniki analizy mogą być przedmiotem badań statystycznych
… tego funkcje powinny być tłumaczone jako odzwierciedlające charakter stosunku pracownika do danych, ludzi i rzeczy, a nie jako wskaźnik niezmiennego poziomu złożoności pracy.
d.Technika list kontrolnych. Opiera się na założeniu, że występuje wiele wspólnych zadań na podobnych stanowiskach, można je zatem normalizować. Wykaz zadań adresowany jest zarówno do wykonawcy, jak i do oceniającego z prośbą…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz