Dzięki jej treści możemy dowiedzieć się więcej na takie tematy, jak: rola systemu oceniania pracowników w działalności personalnej, sprawne prowadzenie procesu oceniania pracowników, prawa występujące przy ocenianiu ludzi, zalety doboru oceniających. Oprócz tego porusza takie zagadnienia, jak: kryteria oceniania pracowników, techniki oceniania pracowników, zalety i wady szkolenia na stanowisku pracy, dokonanie oceny efektywności szkolenia.
ROLA SYSTEMU OCENIANIA PRACOWNIKÓW W DZIAŁALNOŚCI PERSONALNEJ
System oceniania pracowników zwykle bywa umowny jako celowo dobrany i zorganizowany zbiór elementów i relacji między nimi zachodzącymi mający poprawić efektywność zarządzania kapitałem ludzkim w kontekście realizacji założonych celów i misji danej organizacji.
SPRAWNE PROWADZENIE PROCESU OCENIANIA PRACOWNIKÓW ZALEŻY OD:
Wymaga spełnienia następujących warunków:
- ustalenie celów oceniania
- określenia racjonalnych zasad oceniania
- wyboru przedmiotu oceniania
- wyboru przedmiotów oceniających
- ustalenia kryteriów oceniania zgodnie z ustalonymi celami organizacji
- wyboru odpowiedniej techniki oceniania
- wykorzystania informacji z procesu oceniania do praktyki zarządzania personelem w przedsiębiorstwie
CELE SZCZEGÓŁOWE OCENIANIA PRAOWNIKÓW:
- zwiększenie efektywności pracy poszczególnych pracowników oraz zespołów zadaniowych
- właściwe wykorzystanie potencjału kadrowego
- wzrost motywacji pracowniczej
- zaspokojenie odczuwalnej przez pracowników potrzeby oceny własnej pracy ( potrzeby uznania, osiągnięć) - kształtowanie właściwych postaw pracowniczych
- zapewnienie dopływu danych do systemu informacji kadrowej
PRAWA WYSTĘPUJĄCE PRZY OCENIANIU LUDZI:
Przy ocenianiu ludzi występują pewne prawa, które dość często wywierają wpływ na ostateczne wyniki oceny. Są to:
- prawo relatywizacji oceny
- pochodności oceny od znaczenia informacji
- dominacji hipotez
- dominacji informacji kategorialnych - faworyzacji własnej osoby
- pochodności oceny od stanu efektywnego
- osobistego zaangażowania
- asymetrii pozytywno-relatywnej
- pierwszeństwa
- ważonego uśrednienia danych
- jednorodności reakcji afektywnej
- perswazji oceny
TYPOWE ZASADY STOSOWANIA SYSTEMU OCENIANIA PRACOWNIKÓW
Cel jasno ustalony - ułatwia dobór kryteriów oraz technik oceniania przy konstruowaniu systemu
Ocena wszystkich pracowników - zatrudnieni zdający sobie sprawę z tego, że będą oceniani za przepracowany okres i poinformowani o kryteriach oceniania z pewnością więcej uwagi będą poświęcali pracy
Udział pracowników przy ustalaniu kryteriów oceniania i ich pełna akceptacja
Zróżnicowanie kryteriów w zależności od ustalonego celu oceniania - posługiwanie się tymi samymi kryteriami dla różnych celów często zaciemnia ostateczny wynik oceny
Dobór technik oceniania pod kątem ustalonych celów oceniania
Znajomość poszczególnych elementów systemu oceniania pracowników
Szkolenie osób dokonujących oceniania pracowników w zakresie procedury oceniania.
Prostota dokonywania ocen
(…)
… i różnicowania wynagrodzenia zatrudnionych
- premiowania zatrudnionych
- poprawy organizacji pracy i poprawy produktywności w organizacji
- procesu zarządzania wiedzą i gromadzenia informacji kadrowej
ŹRÓDŁA POZYSKIWANIA INFORMACJI W ANALIZIE POTRZEB SZKOLENIOWYCH:
- obserwacja szkoleń zawodowych prowadzonych u konkurentów ( w ramach benchmarkingu)
- analiza wymogów zajmowanego stanowiska pracy - wywiad z samym…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)