To tylko jedna z 3 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Szkolenia
Pracownicy szkoleni są i kształceni w zakresie:
umiejętności menedżerskich,
nadzoru i współdziałania z pracownikami, wybranych działów komunikacji społecznej,
umiejętności specjalistycznych i profesjonalnych,
stylu kierowania,
technik administracyjnych,
nowych metod i procedur pracy,
relacji z klientami.
W zależności od celu i zakresu działalności wyróżnia się:
szkolenie i przyuczanie pracowników do wykonywania pracy na obecnym stanowisku,
kształcenie pracowników w celu podniesienia jakości ich pracy na obecnym stanowisku lub awansu,
rozwój profesjonalny i osobisty pracowników.
Kształcenie i rozwój personelu sprzyja:
- poszerzeniu horyzontów pracownika, - rozwijaniu jego cech osobowości, takich jak innowacyjność i przedsiębiorczość;
- zaspokojeniu potrzeby samorealizacji pracownika (forma wynagrodzenia).
Proces realizacji zadań kształcenia i rozwoju personelu składa się z następujących etapów:
ustalenie potrzeb indywidualnych i organizacyjnych,
podjęcie decyzji o formie, metodach i poziomie kształcenia (szkolenia, rozwoju),
ocena efektywności programu.
Istnieją dwie główne formy kształcenia i rozwoju przez przedsiębiorstwo:
1) kształcenie internistyczne wewnątrzzakładowe:
- przyuczenie do wykonywania pracy na stanowisku pracy,
- kursy prowadzone przez własny personel,
- kursy organizowane przez własny instytut kształcenia;
2) kształcenie eksternistyczne - na zewnątrz przedsiębiorstwa, na przykład korzystanie z usług instytucji specjalistycznych, takich jak uniwersytety, szkoły, ośrodki kształcenia.
Kształcenie eksternistyczne jest na ogół droższe niż internistyczne i trudniejsze do kontrolowania, jego zaletą jest korzystanie z usług wybitnych profesjonalistów, renomowanych uczelni i wykładowców. W sytuacji, gdy firmie zależy na kształceniu specjalistów i menedżerów wysokiego szczebla, kwestia kosztów może ukazać się drugorzędna.
Szkolenie zakłada aktywny udział słuchaczy, winno być ono oceniane systematycznie, a w razie potrzeby, program szkolenia powinien być zmieniany. Program szkolenia należy dostosować do konkretnego audytorium, a rezultaty szkolenia powinny znajdować bezpośrednie zastosowania przy stanowisku pracy. Osoby dorosłe uczą się tylko wtedy, jeżeli tego chcą i odczuwają potrzebę nauki, wiedzą, że to czego się nauczą znajduje zastosowanie w pracy. Zwykle szkolenia powinny trwać od 1 do 10 dni w roku. Uzupełnieniem szkolenia jest przyuczenie, które ma formę: doradzania, demonstracji, instruowania pracownika przez przełożonego.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)