Wykład - Motywowanie pracowników

Nasza ocena:

3
Pobrań: 140
Wyświetleń: 1092
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - Motywowanie pracowników - strona 1 Wykład - Motywowanie pracowników - strona 2 Wykład - Motywowanie pracowników - strona 3

Fragment notatki:

MOTYWOWANIE PRACOWNIKÓW
Motywowanie - proces pobudzania i utrwalania motywacji, proces świadomego i celowego oddziaływania na motywy postępowania ludzi przez stwarzanie odpowiednich środków i możliwości realizacji ich potrzeb i wartości dla osiągnięcia celów organizacji. Motywacja do pracy powstaje w wewnętrznym procesie, w którym pracownik:
uświadamia sobie niezaspokojone potrzeby;
rozpoznaje warunki i możliwości ich zaspokajania;
podejmuje działania ukierunkowane na osiągnięcie celów (zadań);
osiąga określony poziom wykonania zadań, który jest oceniany;
otrzymuje nagrody/kary, które zaspokajają lub nie jego potrzeby;
ocenia stopień zaspokojenia potrzeb, co w konsekwencji prowadzi do rozbudzenia nowych lub modyfikacji istniejących potrzeb.
Elementy zasadnicze dla skuteczności procesu motywacyjnego:
zadanie - w stanie je wykonać;
osobowość pracownika - zespół cech, które decydują o sprawności jego procesów intelektualnych, reakcjach emocjonalnych i zachowaniach powinien odpowiadać charakterowi pracy;
motywy działania - powinny mieć w przeważającej mierze charakter wewnętrzny i pozytywny, tzn. wyzwalać głównie motywację wewnętrzną;
motywatory - różne bodźce, środki i warunki oddziałujące na motywy postępowania ludzi powinny mieć charakter zarówno materialny jak i niematerialny i pobudzać motywację pozytywną, a więc umożliwiać zaspokajanie przez pracownika odczuwanych potrzeb.
Środki przymusu = wszelkiego rodzaju rozkazy (nakazy, zakazy), polecenia oraz zalecenia np. przełożonego, ale również zobowiązania własne i powinności przyjęte na siebie dobrowolnie, które zmuszają nas do określonego działania i zachowania w przedsiębiorstwie. Własne zobowiązania będące przedmiotem swobodnego wyboru lub nacisku grupy nie mają sformalizowanego charakteru, ale zawierają pewien imperatyw wewnętrzny (nakaz moralny), który zmusza do określonych zachowań. Środki zachęty to wszelkiego rodzaju obietnice dawane pracownikom: bodźce materialne i niematerialne. Motywowanie za pomocą środków zachęty może występować w trzech formach:
Wzmacnianie - proces motywowania poprzez uczenie ludzi oczekiwanych zachowań.
Pobudzenie systemowe jest niezależne od pracy, lecz skłania do pozostania w danym systemie (organizacji, przedsiębiorstwie).
Pobudzanie doraźne jest związane z premiowaniem niektórych zachowań, na których przedsiębiorstwu szczególnie zależy. Teorie procesu:
Teoria oczekiwanej wartości V. Vromma. Motywacja jest funkcją trzech zmiennych: oczekiwania co do wyników zachowania, wartości tych wyników oraz instrumentalności wyników, rozumianej tu jako przeświadczenie jednostki, że osiągnięty wynik prowadzi do innego pożądanego skutku;

(…)

… jest funkcją trzech zmiennych: oczekiwania co do wyników zachowania, wartości tych wyników oraz instrumentalności wyników, rozumianej tu jako przeświadczenie jednostki, że osiągnięty wynik prowadzi do innego pożądanego skutku;
Teoria warunkowania instrumentalnego, określana też jako teoria wzmocnień B.F. Skinera. Ludzie uczą się zachowań pod wpływem wcześniejszych doświadczeń nabywanych w otoczeniu…
… motywacyjnej wynagrodzeń można zaliczyć:
przyciąganie pracowników
zatrzymanie pracowników
pobudzanie pracowników rozwój pracowników;
rekompensowanie trudnych warunków pracy;
zapobieganie konfliktom lub rozwiązywanie ich na tle stosunków pracy.
Formy wynagrodzenia:
forma czasowa;
formy czasowo-premiowe;
formy prowizyjne płac Dwa rodzaje prowizji:
prowizja prosta - określony stały procent od zawartych…
… i rozwoju przez przedsiębiorstwo:
kształcenie internistyczne;
kształcenie eksternistyczne.
Do najczęściej stosowanych metod szkolenia należą:
Mentoring;
Coaching;
Szkolenia outdoor;
E-learning:
Istnieją trzy podstawowe zastosowania e-learningu:
niezależna metoda szkoleniowa;
sposób wspomagania metod klasycznych (np. wykładu);
sposób aktualizacji wiedzy.
On-the-job-training, przyuczenie w działaniu;
Wykłady…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz