Etapy organizacji szkoleniowej: Ustalenie zapotrzebowania na kształcenie i rozwój oraz przygotowanie na tej podstawie programu ( planu) kształcenia
Wdrożenie tego programu
Ocena efektywności programu
Ad 1) Uwzględnia się różne źródła inf. o potrzebach edukacyjnych:
wyniki oceny pracowników, jeśli efekty są nieodpowiednie analizujemy czy pracownik posiada odpowiednią wiedzę. W trakcie oceny pytamy pracownika o zainteresowania, co chciałby robić w danej firmie, w czym chciałby się szkolić
źródłem jest też analiza stanowisk pracy i zmiany jakie chce się przeprowadzić na tych stanowiskach. Tu potrzeby te są określone bardziej specjalistycznie
diagnoza organizacji, ustalając potrzeby organizacji nie można oprzeć się na sumie potrzeb każdego pracownika bo organizacja jest czymś więcej od sumy osób w niej pracujących
pytania o potrzeby i aspiracje pracowników za pomocą rożnych ankiet i wywiadów. Idealna sytuacja jest wtedy gdy potrzeby firmy pokrywają się z potrzebami pracowników. potrzeby w dziedzinie szkolenie zestawia się w tzw. tablicach zdolności. Sporządza się je dla komórek organizacji, w każdej tablicy są wymienieni pracownicy imienni. Przy ich nazwiskach podaje się stanowisko pracy, wykształcenie, predyspozycje itd. W ostatniej kolumnie wymagania stanowiska pracy, które są przedmiotem doskonalenia. 2 egzemplarze, jeden dla menadżera szkoleniowego, drugi dla kierownika funkcjonalnego.
Ad 2) Problemem jest kto będzie uczestniczył w szkoleniu, sposobem motywacji do szkoleń może być np. finansowanie szkoleń. Szkolenie może być realizowane przez firmę lub powierzone instytucji zewnętrznej.
Własne ( wewn.) ośrodki kształcenia ( zalety i wady): koszty jakie ponosimy są niższe
lepsza koordynacja działalności szkoleniowej
firma ma wpływ na tematykę i zakres szkoleń
pracownicy uczą się tego co będzie im najbardziej przydatne
wykładowcy z p., trudniej im zapewnić dyscyplinę
Zewnętrzne ośrodki kształcenia :
są drogie
zapewniają wyższy i profesjonalny poziom edukacji
świeże informacje, doświadczenia
droższe niż szkolenia wewn.
Szkolenia kaskadowe (połączenie wew. i zewn. ) na takie szkolenia typuje się pojedynczych pracowników, przy doborze kandydatów bierze się pod uwagę umiejętności pedagogiczne danej placówki. Placówka szkoli kierowników a kierownicy szkolą dalej swoich podwładnych itd., dlatego szkolenie kaskadowe.
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)