To tylko jedna z 2 stron tej notatki. Zaloguj się aby zobaczyć ten dokument.
Zobacz
całą notatkę
Wybór formy i techniki szkolenia: Techniki szkolenia:
1.Na stanowisku pracy
2.Poza stanowiskiem pracy
Ad1.Polegają na przekazywaniu określonej wiedzy , głównie praktycznej, a także na kształtowaniu umiejętności i zachowań pracowników w bezpośredniej konfrontacji z wykonywaną pracą. Techniki te charakteryzują się niskimi kosztami ale rezultatów szkolenia nie da się wykorzystać w sposób bezpośredni na innym stanowisku. Jedną z nich są konsultacj e podwładnego z przełożonymi ( wcześniej starannie zaplanowane). Skuteczność tej techniki zależy głównie od przełożonego, jego wiedzy itd. Zaletą tej techniki jest to, że pracownik nie przerywa swojej pracy. Odmianą konsultacji jest mentoring , który służy do wypracowania pożądanych zachowań. Jest to szczególna forma stosunków, w której przełożony jest ideałem, a pracownik stara się go naśladować.
Coaching to forma przeniesiona do zakładu pracy ze sportu ( trener). Przełożony ustala cele, sposoby i metody pracy, natomiast pracownik jeśli się nie zgadza może pewne warunki negocjować. Ta technika jest dobra w sytuacji kiedy pracownik ma się nauczyć określonych postaw i zachowań, ma się nauczyć komunikacji, gdy ma zaplanować własną karierę w firmie, trener go koryguje, poucza. Coaching świetnie się nadaje do rozwiązywania konfliktów w organizacji, bardzo ważny jest tu wybór coachera. Musi to być osoba o dużym autorytecie, mieć zdolności negocjacyjne ( nie można pracownikowi nic narzucać ale go przekonywać ), zaznajomiona z daną pracą.
Specjalistyczny instruktaż dotyczy 4- stopniowego dochodzenia do pełnej zdolności pracy na stanowisku roboczym:
1.przygotowanie stanowiska, zapewnienie materiałów, narzędzi
2.zademonstrowanie przez szkolącego sposobu wykonywania pracy
3.wykonywanie czynności tak samo przez szkolonego, powtarzanie aż do bólu
4.ćwiczenia i kontrola, rada i pomoc instruktora
Powierzenie pracownikom zadań zleconych - te zadania są specjalistyczne i wybiegają poza zakres danego stanowiska. Celem tego jest stworzenie warunków sprawdzenia się pracownika w innych warunkach pracy.
Ad2.Rotacja pracowników na stanowiskach pracy polega na zmianie stanowiska pracy 1 robotnika i przynosi korzyści: rozszerza zakres kwalifikacji, podnosi elastyczność pracownika oraz rozwija jego umiejętności współpracy.
Szkolenia poza stanowiskiem pracy służą przekazywaniu wiedzy teoretycznej i są to np. wykłady, konferencje, seminaria. Inne techniki to : zaprogramowany instruktaż - uczenie się nowych rzeczy z wykorzystaniem odpowiedniego programu komputerowego. Pracownik szkoli się w tempie dostosowanym do indywidualnych możliwości, program i jego etapy sprawdza się za pomocą testów. Po opanowaniu wiedzy teoretycznej są ćwiczenia praktyczne.
(…)
… po jakimś czasie. Peter Drucker* nie można mówić o efektach szkolenia, gdy w szkoleniu nie uczestniczy 30 % osób z jakiejś grupy ( firmy, komórki org.)
…
... zobacz całą notatkę
Komentarze użytkowników (0)