Wykład - zagadnienia z egzaminu

Nasza ocena:

3
Pobrań: 91
Wyświetleń: 700
Komentarze: 0
Notatek.pl

Pobierz ten dokument za darmo

Podgląd dokumentu
Wykład - zagadnienia z egzaminu - strona 1 Wykład - zagadnienia z egzaminu - strona 2 Wykład - zagadnienia z egzaminu - strona 3

Fragment notatki:

WSTĘP DO JĘZYKOZNAWSTWA OGÓLNEGO, WYKŁAD, 18.05.11
Egzamin - jak będzie wolna sala
8. 06 - 11:30
Teoria Searle `a Skupia się na tym, że to, co odróżnia poszczególne akty mowy między sobą to siła illokucyjna. Coś jest powiedziane z siłą illokucyjną rozkazu - jest rozkazem, coś jest powiedziane z siłą illokucyjną pytania - jest pytaniem. Co trzeba zrobić, żeby wyprodukować akt mowy z siłą illokucyjną? Warunki do spełnienie - dostosowanie się reguł… Searl zwraca uwagę na to, ze reguł są dwa rodzaje w świecie:
Konstytutywne - dotyczące działalności ludzkiej to te, bez której tej działalności nie ma. Z związku z tym, jeśli weźmiemy grę w piłkę nożną, to istnieją pewne reguły - spalony to, gol to. Jeśli nie wiemy, co to jest gol, nie mamy reguły konstytutywnej, to nie mamy gry w piłkę nożną, tylko na boisku dzieje się coś dziwnego. Część ludzkich działań, właśnie takich jak gry, ma odpowiednie reguły konstytutywne. Regulujące - odpowiadają na pytanie, jak realizować pewną działalność, która i tak by istniała, ale robić ją dobrze. Etykieta, sposób zachowania się przy stole - jeżeli są reguły, mają charakter regulujący - widelec do lewej, nóż do prawej ręki, widelec trzymamy odpowiednio wysoko od trzonu. Reguła, która mówi jak elegancko jeść. jeżeli ktoś się nie zastosuje - i tak się naje. Reguła konstytutywna też może być regulująca. Ale bardziej zdajemy sobie sprawę z reguł r., mówi się nam, co mamy robić i jak. Jeśli chodzi o siłę illokucyjną aktu mowy, reguły są akie same. Według S te reguły dotyczące aktów mowy i wskazujące na siłę illokucyjną, prócz tego, ze się dzielą na konstytutywne i regulujące, są przedstawione w formie 4 typów warunków nałożone na różne zjawiska związane z aktem mowy:
Reguła treści propozycjonalnej - dotyczy tego, o czym ma być mowa w danym akcie. Jeżeli weźmiemy zdanie - Jan przyszedł, Janie przyjdź, chcę żeby Jan przyszedł - te zdania się różnią, ale mają coś wspólnego - mowa jest o przyjściu Jana. Samo przyjście Jana, to jest właśnie treść propozycjonalna, wspólna wszystkim tym wypowiedzeniom. Gdyby opisywać te wszystkie zdania, to da się je wszystkie sparafrazować do postaci - coś, coś..Jan przyszedł- stwierdzam, ze Jan przyszedł, chcę, żeby Jan przyszedł, zauważam, ze Jan przyszedł…
Różne akty mowy mogą dotyczyć różnych rzeczy. Obiecywać można tylko przyszłe działania. Prosić można o przyszłe działania, obiecywać - działania nadawcy.
Warunki przygotowawcze - nadawca i odbiorca mówią tym samym językiem, znają ten sam kod… w. przyg. Dla poszczególnych aktów mowy - jeżeli coś komuś obiecuję, to zakładam, że on tego chce, albo że jest to dla niego korzystne. Jeżeli kogoś proszę, to warunek przygotowawczy jest taki, to że jeżeli go proszę o coś, to sądzę, że może to zrobić. Wśród warunków przygotowawczych - warunek nieoczywistości, chodzi o to, ze zajście tego, o czym jest mowa, ma być nieoczywiste. Ma być nieoczywiste, że zajdzie kolej rzeczy.

(…)

…, ma być nieoczywiste. Ma być nieoczywiste, że zajdzie kolej rzeczy. Warunek reguła szczerości - to, czego nadawca chce
4.
Teorie searle' a (ad. Punkty powyżej)
Obietnica
Pytanie
Przyszłe działanie nadawcy. Dowolne
Warunki przygotowawcze: nie jest oczywiste, że normalnie nadawca zrobi coś
Odbiorca woli, żeby N zrobił A, niż żeby tego nie tobił
Nadawca pytania nie zna odpowiedzi, nie jest oczywiste, ze odbiorca pytania…
... zobacz całą notatkę



Komentarze użytkowników (0)

Zaloguj się, aby dodać komentarz